برآورد آمادگی الکترونیکی

برآورد آمادگی الکترونیکی

فهرست مطالب

چکیده. ۳

مقدمه. ۴

چرا آمادگی الکترونیکی؟. ۴

تعریف آمادگی الکترونیکی.. ۵

اهداف آمادگی الکترونیکی.. ۶

زیرساختار الکترونیکی.. ۶

اقتصاد الکترونیکی.. ۶

جامعه الکترونیکی.. ۶

حکومت الکترونیکی.. ۶

اجزای آمادگی الکترونیکی/ انتخاب نشانگرها ۷

نشانگرهای مطالعات مختلف جهانی.. ۱۱

تکامل معیارها ۱۵

شناسایی معیارها ۱۵

انتساب یک پایه به معیار. ۱۵

دسته بندی معیارها ۱۵

راهبردهای جمعآوری داده. ۱۶

کمّی.. ۱۶

کیفی.. ۱۶

استاندارد سازی دادهها ۱۶

مقداردهی وزنها ۱۷

وزنهای یکسان.. ۱۷

وزنهای فردی/ ذهنی.. ۱۷

وزنهای عینی/ بیرونی.. ۱۷

رده بندی و تحلیل قیاسی.. ۱۷

جمع بندی.. ۱۷

مراجع و منابع. ۱۸

چکیده

عصر اطلاعات در حال افزایش فاصله بین فقیر و ضعیف و توسعه یافته و درحال توسعه و ساختن جامعه­ای از داراهای اطلاعاتی و ندارها می­باشد.

کشورهایی که دارای قدرت اکتساب بیشتری هستند دسترسی آسانتری به فناوریهای جدید دارند و می­توانند از آن بیشتر بهره ببرند. در چنین وضعی برای کشورهای در حال توسعه حیاتی است که تلاش خود را برای آماده شدن جهت برخورد موفقیت­آمیز با این مبارزه و بیشینه کردن فرصتهایی که اقتصاد مبتنی بر اطلاعات ارائه می­دهد دو چندان بنمایند. این کار آسانی نیست – ابعاد و عوامل زیادی در ارتباط با اینکه رسیدن به سطحی از آمادگی در دنیای رقمی یا همبند مدرن به چه معنی می­باشد وجود دارد. در این مقاله این ابعاد و جزئیات آنها بررسی خواهد شد.

در عصر اطلاعات کشورهایی که سطح بالایی از منابع را در اختیار ندارند می­توانند به شتاب بخشیدن توسعه امیدوار باشند اگر بتوانند دانش را توسعه دهند، که در تلفیق با زیرساختارهای مرتبط با فاوا[۱] اجازه تجمیع به سوی اقتصاد مبتنی بر دانش را می­دهند. اما قبل از بحث در مورد چگونگی شتاب بخشیدن به توسعه در آن حوزه­ها ما نیاز به شناسایی آن عناصر موفقیت داریم.

مقدمه

هر برآورد/رده­بندی از زاویه­ای متفاوت به آمادگی الکترونیکی نگاه می­کند. در بیشتر موارد تمرکز بر اقتصاد الکترونیکی بوده است. نتیجتاً دولت نیز برآورد خود را انجام می­دهد. برآورد از آن نظر لازم است که اولین طرحی است که ایالات مختلف/نهادهای دولتی مختلف را از حیث آمادگی برای دنیای شبکه­ای مقایسه می­نماید.

این برآورد به ما این امکان را می­دهد تا:

  • محاسبه­پذیری بهتری داشته باشیم
  • در میان مجموعه اهداف اعتباربخشی انجام دهیم.
  • رقابت سالم داشته باشیم

و همچنین به تهیه یک برنامه عملکرد ملی کمک می­کند.

چرا آمادگی الکترونیکی؟

عوامل زیادی برای کمک به بهبود آمادگی الکترونیکی کشورها وجود دارد؛

اولین مورد برتریهای بیشماری است که فاوا با خود به همراه می­آورد. نه تنها منجر به یک دولت ساده، اخلاق­مدار، محاسبه­پذیر، پاسخگو و شفاف می­شود، بلکه منجر به آسانتر شدن زندگی شهروندان نیز می­گردد. فاوا وعده مزایای اجتماعی و اقتصادی متعددی را نیز می­دهد.

دوم اینکه کشورها با تهدید عقب ماندن از بقیه روبرو هستند.

سومین مورد این است که رهبران بین­المللی، اهداکنندگان خارجی، آژانسهای استقراض در حال تجمیع فاوا در برنامه­های توسعه و کمکی خود هستند.

فاوا همچنین سلاحی کلیدی در جنگ علیه فقر جهانی است. وقتی که به درستی از آن بهره ببریم، پتانسیل عظیمی را جهت غلبه بر مشکلات توسعه و همچنین برای رویارویی با مسائل اجتماعی که با آن درگیرند؛ و برای تقویت جوامع، موسسات مردمی، مطبوعات آزاد و اقتصاد محلی، در اختیار مردم کشورهای در حال توسعه قرار می­دهد.

برآوردی از آمادگی الکترونیکی، هنگامی که بدرستی در فرآیند بزرگتر ارزیابی مورد استفاده قرار گیرد، گامی بسوی تبدیل اهداف خوب به اعمال برنامه ریزی شده است که تغییراتی حقیقی در زندگی مردم ایجاد می­کند. برآوردهای آمادگی الکترونیکی آمده­اند تا تلاشهای توسعه را از طریق ارائه معیارهایی برای مقایسه و پیشبرد سنجیده هدایت کنند. این فرآیندی قدیمی است که با فناوری امروزه سازگار شده است؛ که وضعیت فعلی را جهت برنامه ریزی برای آینده و پشتیبانی از تغییرات خاص توصیف می­کند.

برآورد آمادگی الکترونیکی همچنین می­تواند ابزاری حیاتی برای قضاوت تاثیر فاوا باشد، تا ادعاهای تند و مدارک بی­اساس درباره نقش فاوا در توسعه را با داده­های محکم و مستدل برای قیاس جایگزین کند.

تعریف آمادگی الکترونیکی

راهنمای CSPP برای آمادگی الکترونیکی جامعه “آماده الکترونیکی” را جامعه­ای تعریف می­کند که دارای خصائصی نظیر: در یک بازار رقابتی سرعتی دسترسی بالایی دارد؛ دسترسی و کاربرد مستمر فاوا در مدارس، ادارات دولتی، مشاغل، مراکز بهداشتی و خانه­ها؛ حفظ حریم شخصی کاربران و امنیت برخط؛ و سیاستهای دولتی­ای که “در جهت ارتقای اتصال و کاربرد شبکه” می­باشند.

گروه همکاری اقتصادی آسیا اقیانوسیه[۲] کشوری را “آماده الکتریکی” تعریف می­کند که “آماده” برای تجارت الکترونیکی باشد، اقتصاد آزاد، خودسامانی[۳] صنعت و آسانی صادرات دارد و بر طبق استانداردهای بین­المللی و توافقنامه­های تجاری عمل می­کند.

McConnell International آمادگی الکترونیکی را ظرفیت ملل برای مشارکت در اقتصاد رقمی تعریف می­کند.

گزارش نشست مجمع اقتصادی جهان در مورد آمادگی الکترونیکی، آمادگی الکترونیکی را توانایی شبکه­های فاوا برای سازگاری موثر با پیشرفتهای اجتماعی و اقتصادی تعریف می­کند.

گزارش محاسباتی Kable و دولت [۴]درباره آمادگی اروپا در زمینه دولت الکترونیکی بیان می­دارد که دولت هنگامی دولت الکترونیکی یا آماده الکترونیکی می­شود که بخش دولتی[۵] (عمومی) پردازشها و تعاملاتش را چه داخلی و چه خارجی با مشاغل[۶] و یا با عموم رقمی کند.

مرکز توسعه بین­المللی در دانشگاه هاروارد که شناخته شده ترین موسسه در تحقیقات آمادگی الکترونیکی می­باشد، تعریف می­کند که یک جامعه “آماده الکترونیکی” آن است که زیرساختارهای فیزیکی لازم (پهنای باند زیاد، قابلیت اعتماد، و قیمتهای معقول) را داراست؛ تجمیع فاوا فعلی در کسب و کارها (تجارت الکترونیکی، بخش محلی فاوا) و جوامع (محتوای محلی، سازمانهای برخط متعدد، استفاده فاوا در زندگی روزمره، فاوا آموزش داده شده در مدارس) و دولت (دولت الکترونیکی) انجام شده است؛ رقابت شدید مخابراتی در آن جامعه برقرار است؛ قوانین مستقل با تعهد دسترسی جهانی دارد؛ و هیچ محدودیتی بر تجارت و یا سرمایه­ گذاری خارجی ندارد.

مطالعه­ای با نام دنیای شبکه­ای که باز هم توسط مرکز توسعه بین­المللی هاروارد انجام شده است ادعا دارد که یک “دنیای شبکه­ای” می­تواند به صورت “توری از شبکه­های ارتباطی که در آن می­توان اطلاعات را توسط رسانه­های ارسال گوناگون و در قالبهای رقمی متعددی از هر جای دنیا فرستاد و دریافت کرد” دیده شود و آمادگی الکترونیکی آمادگی برای این دنیای شبکه­ای است.

…موفقیت در عصر اطلاعات بسته به این است که اطلاعات و فناوریهای ارتباط تا چه حدی در کل جامعه مجتمع گشته است. با شروع پذیرش و فهم کاربردهای فاوا توسط افراد طرحهای[۷] ارزشمندی ارائه می­گردد. این تغییر خلق و رفتار ما را به سوی راه حلهای خلاق و مدلهای جدیدی رهنمون می­سازد که می­تواند به سرعت شیوه عملکرد تجارت، بیمارستانها، مدارس و دولتها را تغییر دهد.

آمادگی الکترونیکی یک جامعه می­تواند به عنوان درجه توانایی جامعه برای شرکت در مزایا و فرصتهای یک جامعه مبتنی بر دانش، و پذیرش رقابتهایی که چنین محیطهایی مطرح می­سازند دیده شود. می­توانیم به صورت رسمی آمادگی الکترونیکی را اینگونه تعریف کنیم:

…درجه­ای که یک جامعه می­تواند به آن اندازه در دنیای شبکه­ای مشارکت نماید. این درجه توسط قضاوت پیشبرد نسبی در مهمترین حوزه­­ها برای پذیرش فاوا و مهمترین کاربردهای آن تعیین می­گردد.

اهداف آمادگی الکترونیکی

زیرساختار الکترونیکی

اگر هدف زیرساختار الکترونیکی باشد آنگاه باید بر روی موسسات، سخت افزار و نرم افزار تمرکز کرد. در اینجا آمادگی الکترونیکی به معنی رایانه­ها و دسترسی می­باشد. برای اینکه آماده الکترونیکی باشیم و بر روی فاصله رقمی پلی بزنیم به سخت افزار رایانه­ای و دسترسی به شبکه نیاز داریم و دولتها و پیشگامان خصوصی باید آن را تهیه کنند.

اقتصاد الکترونیکی

اگر هدف اقتصاد الکترونیکی باشد پس باید برروی کسب و کار فاوا تمرکز کرد. در اینجا آمادگی الکترونیکی معادل رایانه، دسترسی و اقتصاد است. سخت افزار رایانه­ای و دسترسی به شبکه مورد نیاز است اما بازار خودش این مشکل را حل می­کند.

جامعه الکترونیکی

اگر هدف جامعه باشد آنگاه باید برروی کل جمعیت تمرکز کرد. در اینجا آمادگی الکترونیکی نیازمند آن است که ابتد مسائل پایه سواد، فقر، بهداشت و سایر مسائل اجتماعی برطرف شود. رایانه سودمند است ولی هیچ چیزی یک جامعه را تا زمانی که مشکلات پایه سواد، فقر و بهداشت آن برطرف نشده است آماده الکترونیکی نمی­کند (و یا فواصل رقمی را کم نمی­کند) .

حکومت الکترونیکی

اگر هدف حکومت الکترونیکی باشد پس باید برروی بازمهندسی فرآیندهای دولتی و روشهای سریعتر و شفافتر ارائه خدمات دولتی به شهروندان تمرکز کرد. اینجا آمادگی الکترونیکی به معنی رایانه، دسترسی و استفاده موثر از رایانه است. سخت افزار و دسترسی برای آمادگی الکترونیکی کافی نیستند، باید برنامه­های مفصل آموزشی، محتوای محلی مرتبط و یک بخش محلی فاوا وجود داشته باشند؛ و در کنار آن بازمهندسی فرآیندهای کسب و کار.

تعریف هدف به تعریف پاینده­های خطر در طی فرآیند کمک می­کند. در زیر جدولی از حوزه­های تمرکز مطالعات انجام شده در سطح بین­المللی برای کشورهای متعدد آمده است.

مطالعه

تمرکز

۱٫ APEC (Asia Pacific Economic Cooperation)

آمادگی تجارت الکترونیکی

۲٫CIDIF (Centre International pour le Dvelopment de I’Inforoute en Francais)

بازار خدمات اینترنت

۳٫ CSPP (Computer Systems Policy Project)

زیرساختار موجود

۴٫ EIU (Economist Intelligence Unit)

آمادگی کسب و کار الکترونیکی

۵٫ IDC

زیرساختار


[۱] Information & Communication Technology (ICT)

[۲] Asian Pacific Economic Cooperation (APEC)

[۳] Self-regulation

[۴] Kable and Government Computing Report

[۵] Public sector

[۶] business

[۷] Proposal

خرید فایل