تاثیر امکانات آموزشی بر دانش آموزان

تاثیر امکانات آموزشی بر دانش آموزان

قسمتهایی از متن:

● چکیده:

این مقاله به عنوان گزارشی از یافته‌های یک پژوهش گسترده، درصدد است رابطه‌ متغیرهای فیزیکی کلاس درس را با پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان مورد بررسی قرار دهد. یافته‌های مربوط به عوامل انسانی کلاس درمقالهٔ جداگانه‌ای گزارش شده است.

به منظور انجام پژوهش، ۷۲ کلاس پنجم به صورت تصادفی طبقه‌‌ای و ۲۱۸۸ دانش‌آموز و معلمان این کلاسها ازمدارس ابتدایی استان اصفهان انتخاب شدند.[۱] روش مورد استفاده در این پژوهش کمی و کیفی بوده و ابزار جمع‌آوری داده‌ها، فرمهای پرسشنامه، مشاهده و آزمون پیشرفت تحصیلی بوده است. تجزیه و تحلیل داده‌های کمی پژوهش، با استفاده از نرم‌افزار آماری SPSS صورت گرفته است. نتایج نشان داد که اگر چه رابطهٔ معناداری بین متغیرهای فیزیکی و پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان وجود ندارد، ولی این متغیرها بر نگرش معلم تأثیرگذار است و نگرش معلم نیز پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان را تحت تأثیر قرار می‌دهد. همچنین مشخص شد که فضاهای آموزشی مدارس کنونی ما با ویژگیهای روانی کودکان و نوجوانان سازگار نیست. بنابراین، لازم است در این رابطه اصلاحات لازم به عمل آید. متغیرهای فیزیکی، حتی اگر بر پیشرفت تحصیلی دانش‌آموز نیز هیچ تأثیری نداشته باشد، باید به خاطر حفظ سلامت، بهداشت و امنیت روانی آنان مورد توجه قرار گیرند.

● مقدمه

آموزش و پرورش، زیر بنای توسعه اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی هر جامعه است. بررسی عوامل مؤثربر پیشرفت وترقی جوامع پیشرفته نشان می‌دهد که همهٔ این کشورها، آموزش و پرورش توانمند و کارآمدی داشته اند. همچنین در هر نظام آموزشی، عوامل بسیاری با یکدیگر عمل می‌کنند تا یادگیری و پیشرفت تحصیلی برای دانش‌آموزان حاصل گردد. هرقسمت از این نظام باید به گونه‌ای آماده شود که دسترسی به بازده مطلوب و اهداف مورد نظر میسر شود، زیرا اگرجزئی از نظام ازکار باز ایستد، کارآیی اجزای دیگرنظام کاهش یافته و صدمه خواهد دید.

با در نظر گرفتن و تجزیه و تحلیل درون‌ دادهایی از قبیل متغیرهای فیزیکی، می‌توان با آگاهی بیشتری اقدام به برنامه‌ریزی نمود.

متن انتهایی مقاله:

پیشنهادها

با توجه به اهمیت محتوای کتاب های درسی در بی علاقه شدن دانش آموزان به آموزش ، پیشنهاد می شود مؤلفان و برنامه ریزان کتاب های درسی تا حد امکان ، محتوای کتاب ها را مورد بازبینی قرار دهند و مطالب درسی را مطابق با نیازهای دانش آموزان تدوین کنند .

از جمله عوامل مؤثر بر بی علاقه شدن دانش آموزان مسائل مربوط به خانواده و محیط مدرسه است ، که با مشاوره شغلی ، تحصیلی و خانوادگی قابل حل است. بنابر این توصیه می شود خدمات مشاوره ای در مدارس متوسطه گسترش و کیفیت آن نیز بهبود یابد.در این زمینه ، گسترش کلاس های آموزش خانواده و افزایش همکاری خانه و مدرسه برای آشنا ساختن اولیای دانش آموزان با مسائل درسی ضروری است.

از دیگر عوامل مؤثر بر بی علاقه شدن دانش آموزان به آموزش، ضعف معلمان است. بنابر این توصیه می شود معلمان قبل از ورود به نظام آموزشی ، با معیارهای مطلوب گزینش شوند و سپس با برنامه ای مشخص و هدف دار تربیت گردند. در این زمینه ، رغبت فرد به شغل معلمی از اهمیت خاصی برخوردار است و باید مواظب بود که او ، به دلیل نیافتن شغل دیگری ، وارد نظام آموزشی نشده باشد.بهره مندی از ویژگی های روانی، عقیدتی و اخلاقی سالم، باید یکی از معیارهای گزینش معلم باشد؛ زیرا رسالت معلم ایجاب می کند که در این زمینه ها، سرآمد دیگران باشد تا بتواند بهترین تأثیر را بر ساخت شخصیت دانش آموز بگذارد. و این اقدام، در حکم یک اقدام پیشگیرانه ، باید مورد توجه مسئولان و دست اندرکاران تعلیم و تربیت قرار گیرد.

منابع ومآخذ:

خرید فایل