تحقیق اضطراب در نوجوانان

تحقیق اضطراب در نوجوانان

قسمتهایی از متن تحقیق:

مقدمه

اضطراب عبارت از یک حالت عاطفی است که در آن عامل مبهمی از ترس ناشی از پیش بینی حوادث نامطلبوع در آینده، وجود دارد. این حالت در فرد حتی قبل از آنکه محرک واقعی ترس زا، حضور داشته باشد، اتفاق می افتد. در بسیاری از موارد افرادی که اضطراب را تجربه می کنند نمی توانند علت اضطراب خویش را بیان کنند. البته مواردی نیز وجود دارد که علت اضطراب را در آنها می توان مشخص نمود.، مثلاً در اضطراب از امتحان پیش بینی یک امتحان واکنشهای عاطفی تولید می کند. اضطراب شدید احتمالاً با لرزش دست و بدن عرق کردن، شدت ضربان نبض و تنفس و دیگر واکنشهای فیزیولوژیکی و نیز احساس ترس و افسردگی و ابهام بروز می کند.

اضطراب را ی توان به وسیله محرکهای درونی و بیرونی از بین برد. مثلاً هنگامی که فردی کاری انجام می دهد که با ارزش هایش همخوانی ندارند، احساس گناه می کند، این اضطراب احتمالاً ناشی از وحشت فاش شدن متایج احتمالی آن کار برای دیگران است. اضطراب می تواند بر اثر شرایط محیطی نیز پدید آید، این حالت زمانی به وجود می آید که فرد به وسیله دیگران مورد ارزشیابی قرار می گیرد، مثلاً در بازی، مسابقه فوتبال و یا هنگامی که فرد به نتایج حاصل از موقعیتی نامطمئن است. علاوه بر این اضطراب می تواند معلول توجه زیاد فرد به توانایی های خویش در ارضای انگیزه و یا کنترل موقعیت ها و یا ترکیبی از این دو باشد. …

تعریفی از اضطراب :

اضطراب عبارت است از نا آرامی ، هراس و ترس نا خوشایند و منتشر با احساس خطر قریب الوقوع که منبع آن شناخت نیست .

روش پژوهش :

روش پژوهش از نوع مطالعه موردی بر روی یک دانش آموز مضطرب صورت گرفته است ، در این روش دانش آموز شخصی است که مشکل اضطراب دارد و مورد بررسی قرار می گیرد. این مورد خاص با استفاده از مقیاس اضطراب زونگ ، تست ریون، شرح حال ، تست شخصیت هالند و … و رعایت کلیه نکانت اساسی در یک مشاهده دقیق صورت گرفته.

بدین منظور می توان اهداف زیر را به صورت فهرست وار ذکر کرد:

۱- بررسی خانواده دانش آموز و اینکه آیا تاثیر ارتباط بین فردی می تواند عامل اضطراب او باشد.

۲-بررسی اینکه چه علتهایی می تواند در اضطراب افراد موثر باشد.

روش نمونه گیری :

این تحقیق به صورت موردی صورت گرفته است.

ابزارهای اندازه گیری :

ابزارهای اندازه گیری که در پژوهش مربوطه مورد استفاده قرار گرفته عبارتند از : مشاهده ، شرح حال ، مقیاس ارزشیابی اضطراب زونگ ، تست استعداد ریون ، تست شخصیت هالند و تست جملات ناتمام راتر و … .

آزمونهای مورد استفاده ونحوه اجرا ، نمره گذاری و نیز خصوصیات هر یک اعم از روان سنجی و مسائل دیگر هر آزمون به شرح زیر می با شد.

الف)مقیاس ارزشیابی اضطراب

مقیاس اضطراب زونگ : این آزمون در سال ۱۹۶۱ به وسیله ویلیام زونگ تهیه شد ، علائم و شدت اضطراب را می سنجد ، دارای ۲۰ سوال می باشد و موارد سنجش آن به شرح زیر می باشد :

سوالهای ۵-۱ علائم عاطفی اضطراب را می سنجد و سوالهای ۲۰-۶ علائم جسمانی اضطراب را می سنجد.

این تست از ۱۲ سال به بالا قابل اجرا می باشد و نمره گذاری به شرح زیر صورت می گیرد:

سوالات این تست به صورت مستقیم و غیره مستقیم طرح شده است و به شکل چهارگزینه ای می باشد.

اصلا یا خیلی کم گاهی وقتها بیشتر وقتها اغلب وقتها ( همیشه)

نمره گذاری در سوالات مستقیم ۱ ۲ ۳ ۴

نمره گذاری در سوالات غیر مستقیم ۴ ۳ ۲ ۱

لازم به ذکر است که سوال (۱۹-۱۳-۹-۵) غیر مستقیم هستند ، دامنه نمرات در این تست بین ۲۰ تا ۸۰ نوسان دارد.

بعد از اینکه نمره خام بدست آمد با جدول زیر مقایسه می شود .

نتیجه گیری

اگرچه مشکل فرد مورد مطالعه در این پژوهش به دوران ابتدای تحصیل وی در مقطع ابتدایی باز می گردد ولی می توان گفت که والدین فرد مورد نظر ما نیز در بوجود آوردن این مشکل (ترس و اضطراب) سهیم بوده اندو باعث تداوم و ماندگار شدن این بیماری در وی شده اند. اگر شخص مورد مطالعه از یک خانواده گرم و صمیمی و والدین با محبت و دلسوز و خوش رفتار برخوردار می بود می توانست با این مشکل در همان مراحل اولیه کنار آمده و به کلی درمان شود، ولی متاسفانه رفتار نامناسب والدین و جو ناامن محیط مدرسه و کلاس درس و رفتار نامناسب دبیران باعث دامن زدن به این بیماری در وی شده است. بنابراین می توان گفت: ـ فشار و خشونت رفتار والدین به نوبه خود موجب اختلال عصبی در کودکان و نوجوانان است.

ـ کودکانی که از عطوفت و محبت والدین بر خوردار نباشند به بیماری های روانی دچار می شوند.

ـ پدران و مادران اولین کسانی هستند که می توانند اضطراب را در نوجوانان پدید آورند.

ـ به قول آدلر، اضطراب و نگرانی ریشه در نابهنجاری های تربیتی در کانون خانواده هایی دارد که در پی تحمیل نظرات خود به نوجوانان هستند.

ـ رابطه والدین با فرزندان اگر بر اساس امرونهی بی مورد و داد و فریاد و عصبانیت و خشونت استوار باشد، نه تنها نتیجه مثبتی ندارد بلکه نتیجه اش منفی است و مانع از آن می شود که نوجوانان بدون ترس و واهمه مسائل خود را با آنان در میان گذارند و از راهنمایی های آنان بر خوردار شوند.

ـ اگر خانواده سخت گیری زیاد و اعمال سلطه خارج از اندازه درباره کودک روا دارد او را موجودی سرکش، طاغی و یا موجودی ضعیف النفس، متزلزل، زبون و خود کم بین بار می آورد. …

خرید فایل