تحقیق فناوری اطلاعات و ارتباطات ICT در آموزش

بخشهایی از متن:

مقدمه :

جهانی سازی و تغییرات فناوری، فرایندهایی كه در پانزده سال اخیر سرعت یافته اند، باعث ایجاد یك اقتصاد جدید جهانی شده اند كه با فناوری تقویت شده و سوخت (انرژی) آن بوسیله اطلاعات تامین و با دانش رانده می شود. ضرورت این اقتصاد جهانی مستلزم نوع و هدف موسسات آموزشی است. از آنجاییكه روند كنونی به سوی كاهش اطلاعات ناقص و دسترسی به اطلاعات صحیح رو به رشد است، مدارس دیگر نمی توانند شاهد صرف زمان برای انتقال یك مجموعه اطلاعات تجویز شده از معلم به دانش آموز در طی یك مقطع ثابت زمانی باشند، بلكه مدارس باید فرهنگ “آموزش برای یادگیری” را ترویج دهند. بعنوان مثال فراگیری دانش و مهارتهایی كه آموزش مستمر را درطول حیات فرد ممكن می سازند.طبق گفته آلوین تافلر بی سواد قرن ۲۱،كسانی نخواهند بود كه خواندن ونوشتن نمی دانند بلكه كسانی هستند كه نتوانند یادبگیرند یا یاد دهند.
نگرانی در مورد كیفیت و روش آموزشی با ضرور ت توسعه فرصتهای آموزشی آنهایی كه بیشترین آسیب پذیری را براثر جهانی سازی دارند همزیستی دارد. عموما“ تغییرات جهانی سازی دركشورهای درحال توسعه،برروی گروههای كم درآمد، دختران و زنان و خصوصا“ كارگران كم مهارت، همچنین همه گروهها برای كسب و بكارگیری مهارتهای جدید فشار می آورد. سازمان جهانی كار نیازهای آموزشی وپرورشی در اقتصاد جدید جهانی را بعنوان “آموزش پایه برای همه “، “مهارتهای كاری برای همه” و “آموزش مادام العمر برای همه ” تعریف می كند. …

۱-۲ تله كنفرانس و كاربردهای آن درآموزش

تله كنفرانس ( همایش از راه دور) دلالت بر “ارتباط الكترونیك تعاملی بین مردم مستقر در دو یا چند جای مختلف” دارد. چهار نوع تله كنفرانس براساس طبیعت و وسعت تعاملی آن و میزان توان تكنولوژی آنها وجود دارد :
۱ – كنفرانس شنیداری ۲ – كنفرانس ترسیمی – شنیداری ۳ – كنفرانس تصویری ۴ – كنفرانس وبی
كنفرانس شنیداری مبادله زنده پیامهای صوتی در یك شبكه تلفنی است. و هنكامی كه متنها و تصاویر ساكن مانند طرحهای خطی با پهنای باند كم ,‌ نمودارها و عكسها هم بتوانند در طول پیام صوتی مبادله شوند، كنفرانس شنیداری – ترسیمی خواهد بود.
كنفرانس تصویری اجازه می دهد كه نه تنها صدا و گرافیك بلكه تصاویر متحرك هم مبادله شوند. این فناوری از شبكه ماهواره ای یا تلویزیونی (پخش برنامه كابلی )بجای خط تلفن استفاده می كند. كنفرانس وبی، همانطور كه از نامش پیداست، انتقال متن ,‌ گرافیك و رسانه های سمعی و بصری را از طریق اینترنت انجام می دهد. كه شامل كاربرد یك كامپیوتر همراه با یك مرور گر و ارتباطی كه می تواند همزمان یا غیر همزمان باشد.
تله كنفرانس در هردو آموزش رسمی و غیر رسمی بكار می رود تا هم مباحثات بین معلم و دانش آموز و هم دسترسی به كارشناسان و دیگر افراد مرجع را از طریق راه دور تسهیل كند. در آموزش آزاد و از راه دور، تله كنفرانس یك ابزار مفید برای ارایه آموزش مستقیم وپیوسته فراگیرنده و به حداقل رساندن انزوای اوست. بعنوان مثال در سال ۱۹۹۹ یك تله كنفرانس شنیداری – ترسیمی بین دانشگاه پزشكی تیان جین در چین و چهار شعبه تابعه آن، بعنوان قسمتی از همكاری چند ساله دانشگاه تیان جین و دانشكده پرستاری دانشگاه اتاوا، تحت پوشش آژانس توسعه بین المللی كانادا، با هدف ارایه آموزش پایدار و بهبود امكانات آكادمیك برای پرستاران در بخشهای تابعه تیان جین كه درآنها آموزش پرستاران بطور فوق العاده ای محدود است، آغاز شد.
دیگر موسسات بزرگتر آموزشی نیز مانند دانشگاه آزاد انگلستان، دانشگاه Tun Abdul Ruzak مالزی، دانشگاه آزاد هنگ كنگ و دانشگاه آزاد ملی ایندرا گاندی هند، تله كنفرانس را در برنامه های آموزشی online خود بكار می برند.

بخشی از مطالب اصلی:

مقدمه

۱- كاربردهای ICT در آموزش

۱-۱ كاربرد پخش برنامه رادیو وتلویزیون در امر آموزش

۱-۲ تله كنفرانس و كاربردهای آن درآموزش

۱-۳ كاربرد كامپیوتر و اینترنت برای تعلیم و تعلم

۱-۴ كاربرد كامپیوتر و اینترنت در آموزش از راه دور

۲- چالشهای كلیدی در ادغام ICT در آموزش

۲-۱ خط مشی و برنامه ریزی آموزشی

۲-۲ چالشهای زیرساختاری در آموزش مبتنی بر ICT

۲-۳ چالشهای ظرفیت سازی

مشاركت خانواده در برنامه­های آموزشی و تربیتی مدارس

دلایل ضرورت آموزش خانواده:

شیوه ­های مشاركت اولیاء در آموزش و پرورش :

موانع همكاری در خانه و مدرسه:

پیش نهادهایی در توسعه­ی مشاركت خانه و مدرسه:

منــابع

خرید فایل