توفیق و نمایشنامه نویسی

مقاله توفیق حکیم نمایش نامه نویس (توفیق و نمایشنامه نویسی)

عنوان مطالب اصلی:

توفیق و نمایشنامه نویسی

به طور کلی نمایشنامه های حکیم را می توان به چهار گروه تقسیم کرد:

برخی از مهمترین ویژگی های نمایشنامه های توفیق حکیم عبارتند از :

منابع و ماخذ:

==========================

بخشهایی از متن :

توفیق و نمایشنامه نویسی

«حسین توفیق الحکیم» پدر نمایشنامه نویسی عرب به سال ۱۸۹۸م در اسکندریه زاده شد[i]. پدرش، اسماعیل از قاضیان مشهور و اهل ادب بود. توفیق بسیاری از خوی های پدرش در متانت ، صبر و تأمل را به ارث برد.مادرش نیز زنی ترک نژاد و بسیار جسور بود . او تسلط زیادی بر همسر و فرزندش داشت و مانع ارتباط فرزند با دنیای خارج و بازی با همسن و سالهایش می گشت و همین عامل ، زمینه ی گوشه گیری توفیق حکیم را فراهم ساخت.

توفیق ، از همان کودکی به قران ، کتابهای ادبی ، داستانهای هزارو یک شب و کلیله و دمنه که مادرش برایش تعریف می کرد و نیز نمایشهایی که در شهرشان توسط گروه نمایشی «شیخ سلامه حجازی»[ii] اجرا می شد بسیار علاقمند بود و همین امور بعدها در رویکرد وی به ادبیات نمایشی و نمایشنامه نویسی ـ بنا به گفته ی خودش ـ بسیار تأثیر گذار بود.[iii] توفیق از دبیرستان شروع به تألیف نمایشنامه و اجرای آن توسط دوستانش کرد.


۱ – معجم الروائیین العرب ، سمر روحی الفیصل ، ص۸۷ ، ناشر : جروّس پرس ، لبنان ، الطبعة الاولی ۱۹۹۵ م/۱۴۱۵ هـ . ق

۲ – شیخ سلامه حجازی:(۱۸۵۲-۱۹۱۷) از بزرگترین ترانه خوانان مصر است که گروه نمایشی تأسیس کرد و تکیه ی آنها در نمایش بر اساس ترانه و موسیقی بود. (المنجد فی الاعلام)

۳- ر.ک حیاتی،توفیق الحکیم، صص ۸۲-۷۹-۷۷ ،دار الکتاب اللبنانی، ،الطبعة الاولی۱۹۸۴م

….


خرید فایل