طرح توجیهی تولید چرم و سالمبوربه ظرفیت۴۰۰۰۰۰ فوت مربع

طرح توجیهی تولید چرم و سالمبور
به ظرفیت
۴۰۰۰۰۰ فوت مربع

طرح توجیهی تولید چرم و سالمبوربه ظرفیت۴۰۰۰۰۰ فوت مربع

طرح توجیهی تولید چرم و سالمبور

به ظرفیت

۴۰۰۰۰۰ فوت مربع

خلاصه طرح:

موضوع طرح: تولید چرم و سالمبور

دستگاه صادره كننده مجوز: وزارت صنایع و معادن

ظرفیت اسمی تولیدات: ۴۰۰۰۰۰ فوت مربع

نوع تولیدات: چرم و سالمبور

تعداد شاغلین: ۱۴ نفر

۴۴۱۱ میلیون ریال / سرمایه گذاری كل طرح: ۰۰

۲۹۱۹ میلیون ریال / سرمایه گذاری ثابت: ۰۳

۱۴۹۱ میلیون ریال / سرمایه در گردش: ۹۸

درآمد سالیانه: ۱۱۲۰۰ میلیون ریال

۷۶۸ میلیون ریال / سود ویژه: ۲۹

۳ سال / دوره بازگشت سرمایه: ۷

۲۶ درصد / نرخ بازدهی سرمایه: % ۸

مشخصات سرمایه گذاری طرح:

۲

مقدمه:

جایگاه كشور ایران در مزیت نسبی صنعت چرمسازی با درنظر گرفتن شاخص های مختلف ، تغییر می كند در میان

شاخص های مزیت نسبی طرف تولید و عرضه اگر تنها به وفور عوامل و مواهب طبیعی مورد نیاز در تولید چرم توجه

شود، ایران در میان ۲۹ كشور عمده تولیدكننده در رتبه ششم قرار می گیرد كه نشانگر وضعیت نسبتا مناسبی برای

كشور است . با اضافه كردن عوامل تولیدی كه نیاز به كار كارخانه ای دارد و ظرفیت تولید چرم سبك گوسفندی و

بزی(تكنولوژی)، ایران به رتبه هشتم نزول می كند. این مطلب بدین معنی است كه در كشور ایران به امكانات بالقوه

رشد و گسترش صنعت چرمسازی توجه كافی نشده است . ظرفیت تولید و یا حتی تولید بالفعل چرم سبك

گوسفندی و بزی بسیار پایین است و همانگونه كه در شرح تاریخچه صنعت چرمسازی نیز اشاره شد، با اینكه وفور

مواد اولیه امكان رشد چرم سبك گوسفندی و بزی را تایید می كند، متاسفانه چرمسازی های ایران بیشتر در تولید

چرم سنگین گاوی طرح ریزی شده اند. عدم برنامه ریزی های صنعتی مناسب در تخصیص بهینه منابع سرمایه ای به

تولید انواع مختلف چرم كه به دنبال خود از امكان رشد صنایع تولید مواد شیمیایی مورد نیاز این صنعت نیز

جلوگیری كرد، مزیت نسبی كشور ایران را از مقاوم ششم به هشتم نزول داده است . با در نظر گرفتن شاخص های

مزیت نسبی طرف تقاضا مانند كشش قیمتی تقاضای صادرات چرم موردنظر و كیفیت تولیدی آن، رتبه ایران در

میان كشورهای مورد بررسی از هشت به یازده نزول می كند. زیرا كشش قیمتی تقاضای صادرات در كشور ایران

نسبتا بالا می باشد. عدم معرفی مناسب این كالا به بازار جهانی عامل مهمی در پركشش بودن تقاضای صادرات

كشور ما می باشد. چرم سبك گوسفندی و بزی در بازار جهانی، شناسایی نشده و بازاریابی مناسب خود را نداشته

است . اما با در نظر داشتن كلیه تنگناهای فوق نیز، می توان گفت ، مزیت نسبی كشور ما در میان ۲۹ كشور عمده

تولیدكننده چرم سبك گوسفندی و بزی از وضعیت تقریبا مناسبی برخوردار است و ایران به لحاظ مزیت نسبی

تولید و تجارت در رتبه یازدهم قرار دارد. به بیان دیگر جایگاه بالقوه ایران با توجه به عوامل بالفعل این كشور، در

میان ۲۹ كشور، یازدهم است .

خرید فایل