علل بی انضباطی دانش آموزان پسر در مقطع راهنمایی شهرستان مشهد ناحیه ۷ مدارس راهنمایی دارالعلم و حضرت بقیه الله

پیشگفتار

نوجوانان دلی پاك و روحی پرشور دارند . آنان در حساسترین و بحرانی ترین دوران زندگی خود به سر می برند و نیازمند هدایت ، حمایت و همدلی اند. نوجوان نهال نو رسیده ای است كه برای رشد و بالندگی به باغبانی ، دلسوز و روشن بین نیاز دارد تا او را از آفتها و حادثه ها در امان دارد.

بها دادن به نوجوانان و در تربیت و ارشاد آنان كوشیدن بی گمان یكی از نشانه های آشكار رشد فرهنگی یك جامعه است . بر خلاف گمان برخی مردم ، تربیت به طور كلی كاری بسیار دشوار است بویژه تربیت و هدایت نوجوانان دارای پیچیدگیها و نكته های ظریف بسیاری است . شاید گفتة حكیمانه ی كانت متفكر و فیلسوف نامی آلمانی ، حق مطلب را در این زمینه ادا كرده باشد آنجا كه می گوید : دو كار هست كه در دشواری ، هیچ كار دیگری به پای آن نمی رسد ، مملكت داری و تربیت.

تربیت انسان از این جهت كه او موجودی پیچیده و عظیم است كاری سخت و دشوار می باشد. پیچیدگیهای روحی انسان به حدی است كه نمی توان رفتار او را به سادگی تحت ضابطه ای مشخص در آورد و از آن آسوده خاطر شد. برتراند راسل ، فیلسوف انگلیسی كه خود در بارة تربیت كتابهایی نگاشته است اعتراف می كند كه گفتار من در این زمینه بهتر از كردارم بود. این ها همه نشان می دهد كه نباید تربیت را كاری سهل و آسان پنداشت كه نیاز به هیچ گونه آموزش و تخصصی ندارد.

فرزندان ما در دوران خود مرحله های مختلف را طی می كنند و در هر مرحله نیازهای تربیتی ویژه ای دارند . بدون آشنایی با این مراحل تربیتی و برخورداری از مهارتهای لازم چگونه می توانیم فرزندان خود را تربیت كنیم. شاید برخی از پدران و مادران گمان می كنند كه اگر شرایط مادی و امكانات تحصیلی را برای فرزندان خود فراهم آورند وظیفه ی خود را به خوبی انجام داده اند حال آنكه وظیفه ی پدر و مادر بسیار فراتر از این هاست. …

فصل اول

طرح تحقیق

مقدمـه

Introduction

یك هدف خوب آن است كه مقصد را به ما نشان دهد و معلوم دارد كه چه هنگام بدان نایل خواهیم شد. امروزه یكی از مشكلات مهم تربیتی در بیشتر مراكز تعلیم و تربیت مسائلی هستند كه بطور مشابه در بسیاری از كودكان و نوجوانان و جوانان سر می زند و این مسایل در نوجوانان و كودكان گسترش یافته و باعث عدم پیشرفت جامعه و افراد جامعه شده است و روز بروز این مسایل و مشكلات در دامنه های وسیعی در تعلیم و تربیت خودش را آشكارتر ساخته است و اگر به علل و عوامل و كنه و ریشه ی این مسایل پرداخته نشود و راههای بوجود آوردن آن مورد تجزیه و تحلیل قرار نگیرد احتمال آن می رود كه جامعه علاوه بر آن كه پیشرفتی نخواهد داشت سبب انحطاط و انحراف جامعه و از بین رفتن ارزشهای والای انسانی خواهد شد. پیشگامان تعلیم و تربیت هرچند درباره ی این مسایل اندیشیده اند و نظرات و راه حلها و پیشنهاد های متعددی داده اند اما با توجه به اینكه ، این علمای تعلیم و تربیت سالها به فكر ریشه كن ساختن این مسایل بوده اند و پیشرفتهایی نیز حاصل شده است و راه حلهای این علما نیز مؤثر واقع شده است اما با همة این وجود هنوز بسیاری از علل و عوامل و مشكلات و مسایل تربیتی شناخته نشده اند و یا ممكن است علاوه بر علت هایی كه شناخته شده علل تازه و جدیدی افزوده شود و راه حل مناسبی برای این عوامل در نظر گرفته شود. ..

فصل دوم

سابقه موضوع تحقیق

تاریخچه

مطالعه رفتار و تجربیات كودكان مورد توجه گروه كثیری از افراد می باشد. والدین در میان این گروه مقام اول را دارند. محبت آنان به اطفالشان سبب توجه خاص به رشد جسمانی و تكوین شخصیت آنها گردیده ، با لذتی خاص و احساس سرشار از شادمانی رشد و نمو كودكان خود را می نگرند. سایرین نیز در این علاقه مندی سهیم می باشند.

رشد و نمو كودك و نوجوان مورد توجه دانشمندان علوم مختلف قرار گرفته است و این افراد بر حسب رشته تخصصی خودشان به این كیفیت توجه نموده اند بدیهی است روانشناسان كودك و نوجوان ارتباط مستقیم و بیشتری با جنبه های مختلف رفتار و تجربه های كودكان و نوجوانان ارتباط مستقیم و بیشتری با جنبه های مختلف رفتار و تجربه های كودكان و نوجوانان داشته و در نتیجه علاقمندی زیادتری به این كیفیات نشان می دهند.

از طرفی آدمی یگانه موجودی است كه برای ادامه ی موفقیت آمیز خویش باید از نیازها و توانهای بدنی و روانی خود و دیگران آگاهی كافی داشته باشد. به سخن دیگر ، انسان در جستجوی این است كه چه رفتاری در برخورد او با دیگران پسندیده تر و مؤثرتر است و از دیگران در موارد خاصی چه انتظارهایی باید داشت؟ به گذران زندگی و بخش مهمی از خوشبختی هریك از افراد آدمی تا حدود زیادی به دیگران وابسته است. زیرا ، نظر موافق و جلب همكاری كسان در پیشرفت كارها و موفقیت فرد در جامعه دارای اهمیت فراوانی است. بنابراین امروز دانشی كه ما را به دقایق كردار و كنه رفتار آدمی بخصوص ناسازگاریهای دانش آموزان و بی انضباطی آنان رهنمون می سازد روانشناسی نام دارد كه به اختصار در مورد تاریخچه آن بحث می نماییم.

علم النفس یا روانشناسی كه برای مطالعه جنبه های مختلف رفتار و ارتباط آنها ، با یكدیگر بكار رفته است ، ترجمه پسیكولوژی[۱] (سایكولوژی ) است كه در اصل از دو كلمه یونانی پسیكه[۲] به معنی روح و روان و لوگوس [۳]به معنای شناختن و تحقیق ، تشكیل شده است روانشناسی در طی حدود دو هزار سال با فلسفه پیوند داشت و هیچگونه لفظی بر آن وجود نداشت ، تنها در قرن ۱۶ میلادی اصطلاح پسكولوژی (روانشناسی ) بوسیله مردی بنام رودلف گروكلینوس [۴] از اهالی ماربورگ [۵](آلمان) كه معلم و منطق دان بود و نام او امروزه فراموش شده است ابداع گردید . این همه این اصطلاح تا قرن هیجدهم بندرت بكار می رفت.


[۱] – Psychology

[۲] – Psyche

[۳] -Logos

[۴] -Rodolphe Groclelus

[۵] -Marbourg

خرید فایل