عوامل مؤثر در انتخاب رنگ

عوامل مؤثر در انتخاب رنگ

«اثر رنگ در فرش»

عوامل مؤثر در انتخاب رنگ

تأثیر سن در انتخاب رنگ

محل زندگی

تفاوت انتخاب رنگ در شهر و روستا

فرهنگ

وضع بدن و سلامت روح

انتخاب رنگ توسط زنان و مردان

تئوری رنگ

رنگهای گرم و رنگهای سرد

تضاد رنگ

– تأثیر رنگها (كاركتر رنگها

واكنش روانی انسان در برابر رنگها

نمادگرایی در برابر بیان شخص

نگاهی به نظریات مطرح درباره‌ی واكنش زیبایی شناختی

ارجحیت رنگها

بررسی بازار

تئوری رنگ

اكولوژی

قدرت رنگ

هنر مدرن و تأثیرات آن در فرش

رنگ از عواملی است كه بنا به قراین تاریخی همیشه توجه بشر را جلب كرده است.

رنگها بوسیلة امواجی ایجاد می‌شوند كه اختلاف طول امواج و تعداد نوسانها باعث تعدد آنها می‌گردد. رنگ بر جسم و روح انسان تأثیری مسلم دارد. تأثیر جسمانی و روانی رنگها را از اكتشافات قرن اخیر می‌دانند ولی در قرون وسطی پزشكان از رنگ قرمز برای درمان بیماریهای پوستی استفاده می‌كردند. در طب قدیم خود ما، اطاق بیماران سرخكی را با پارچه‌های قرمز رنگ، رنگین می‌ساختند. در یونان باستان از رشته‌های بنفش رنگ كه با رنگهای دیگری مانند سیاه، سفید و آبی مخلوط شده بود در كار پزشكی بهره‌برداری می‌شد. پزشكان زمانة ما نیز در درمان بیماری روانی از تأثیر رنگها غافل نیستند. دربارة رنگ و تركیب و هماهنگی آنها كتابهای بسیاری فراهم آمده است. با دستگاه‌های اندازه‌گیری، ثابت كرده‌اند كه تعداد ضربان نبض و دفعات تنفس شخصی كه در اتاق قرمز رنگی قرار می‌گیرد، بیشتر از حد معمول می‌شود. درمان كودكان بی‌حس و كم خون به وسیلة رنگ قرمز نتیجه غیرقابل انكاری دارد زیرا با تأثیر رنگ قرمز تعداد گلبولهای قرمز فزونی می‌گیرد دور شد بدن به سرعت بیشتری می‌رسد و در نتیجه وزن كودك بیشتر می‌گردد. میل به فعالیت و احساس شادی و نشاط بعد از احساس رنگ قرمز انكار ناپذیر است.

هر فردی در مقابل رنگها احساس مشخص و مبتنی بر تجربه‌های آگاهانه و ناخودآگاهانه دارد و همین تجربه ها باعث می‌شود كه بعضی افراد یك یا دو رنگ را بر سایر رنگها ترجیح بدهند و یا اینكه یك رنگ را نپسندند. در عین حال بعضی از رنگها را همگانی می‌دانند.

مثلاً قرمز برای عشق و رنگ بنفش برای اندوه و رنگ سبز برای امید همگانی تصور شده است.

vعوامل مؤثر در انتخاب رنگ :

در انتخاب رنگ بین افراد تفاوت قابل ملاحظه‌ای وجود دارد. یكی رنگ ابی را بر رنگهیا دیگر ترجیح می‌‌دهد و دو دیگر رنگ سبز را رنگ دوست داشتنی می‌شناسد.

به درستی نمی‌توان گفت چرا افراد در رنگهای مطلوب و محبوب مخصوص خویشتن دارند. شاید زمینه‌های ذهنی، تجربه‌ها، تداعی‌ها و حوادث دیگری كه در زندگی بزرگسالان بوجود آمده است! افرادی را به رنگ مشخصی علاقمند ساخته باشد. و شاید نیازهای بدنی باعث جلب توجه باشد و نیز می‌دانیم بعضی از رنگها مورد پذیرش معدودی قرار نمی‌گیرند و حتی از آن رنگها ابزار نفرت هم می‌‌كنند. هنوز هیچ مجموعه‌ای دربارة رنگهای موردپسند مردم تمامی كشورها به دست نیامده است و نیز از واكنش افراد جماعات گوناگون در برابر رنگ اطلاع كافی در دست نیست.

– تأثیر سن در انتخاب رنگ :

سن اشخاص در انتخاب رنگ تأثیری قابل ملاحظه دارد مثلاً رنگهای انتخابی خردسالان با بزرگسالان تفاوت دارد. رنگهای زنده و خالص مورد توجه كودكان قرار می‌گیرد. در صورتی كه بزرگسالان رنگهای پخته و تركیب شده را ترجیح می‌دهند.

– محل زندگی :

محل زندگی نیز در انتخاب رنگ مؤثر است. در مناطقی كه هوا آفتابی است نوع انتخاب رنگ اشخاص با مناطق ابری تفاوت دارد همچنین در مناطقی كه آفتاب درخشان دارند رنگهای مورد توجه معمولاً قوی، غنی و غالباً براق است، ولی در مناطقی كه زیاد آفتابی نیست رنگهای تیره و ملایم انتخاب می‌شوند.

فصول سالانه عاملی است كه اشخاص را در برابر سئوال محقق وا دار به جوابهائی متناسب با فصل سازد. در زمستان رنگهای تیره و در تابستان رنگهای روشن بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرند. یكی از مشكلاتی كه در رنگ آمیزی ساختمانها وجود دارد مسئلة تأثیر محیط در رنگ ساختمان است و اگر به عكس‌هایی كه در تابستان و در زمستان از یك ساختمان گرفته باشیم با دقت ملاحظه كنیم ساختمان ما دو جلوة متفاوت را نشان می‌دهد لذا باید سعی كرد رنگی برای ساختمان و اثاثیه‌ها و پرده‌ها انتخاب بشود كه در تمام فصول و نیز در صبح و ظهر و شب هماهنگ با رنگ نور محیط باشد.

– تفاوت انتخاب رنگ در شهر و روستا :

رنگهای سرد و پاستل مورد توجه شهروندان است در حالیكه روستانشینان از رنگهای گرم مانند قرمز و رنگهای اشباع شده و نقوش الوان انتخاب می‌كنند. گویا تماس روستانشینان با طبیعت باعث می‌شود كه رنگ سبز كمتر طرف توجه قرار بگیرد، در حالی كه شهروندان به انتخاب رنگ سبز علاقة بیشتری دارند.

– فرهنگ :

فرهنگ جامعه در عقیدة انتخاب رنگ بی‌اثر نیست. برای تشخیص سلیقة اشخاص به تحقیقات روانی و اجتماعی دست می‌برند، در این تحقیقات مصاحبه و تكثیر پرسشنامه از وسایل تحقیق به شمار می‌آید، بعد از هر تحقیق می‌توان سلیقة جمعی یا گروهی را دریافت.

– وضع بدن و سلامت روح :

سلامت بدن و سلامت روح و نیز خصایص اخلاقی دیگر كه بطور كلی می‌توان گفت شخصیت آدمی را تشكیل می‌دهند و حتی حالت روانی زمان تحقیق در انتخاب رنگی كه وسیله افراد صورت می‌گیرد، مؤثر است.

– انتخاب رنگ توسط زنان و مردان :

با پرسشنامه‌های متعدد تاكنون نتوانسته‌اند بین سلیقة زنان و مردان در انتخاب رنگ نظر قاطعی پیدا كنند ولی می‌توان گفت در اجتماع، بعضی از رنگها را زنانه و بعضی دیگر را مردانه می‌شناسند و برای نوزادان دختر لباسها را به رنگ صورتی و برای نوزادان پسر، آبی انتخاب می‌كنند.

v تئوری رنگ :

دربارة تئوری رنگ كتابهای زیادی در سالهای گذشته به فارسی ترجمه شده است. در اینجا به صورت خیلی خلاصه مطالبی یادآوری می‌شود. شناسایی رنگها و آگاهی از رموز روانی آنها ما را در استفادة صحیح و از آنها راهنمائی می‌كند.

برای شنیدن حرفهای صادرات و كسانی كه به هر نوعی با بازار خارجی فرش ایران در ارتباط بودند راهی بازار بزرگ تهران شدیم.

پای صحبت هر كه نشستیم دم از ركود بازار و نابسامانی اوضاع فرش می‌زد.

عده‌ای علت آن را رقابت كشورهای همسایه می‌دانستند كه با هزینه كمتر و كیفتی بهتر فرش‌های ما را تولید می‌كردند و با شناخت مخاطب و سلیقه‌های آن به رقم صادراتی خوبی دست یافته بودند.

از علل همیشگی و عمده آن سفارش ناپذیر بودن تولید فرش كه آن هم نهایت به صورت جزئی و خصوصی انجام می‌شود ذكر كردند.

و اینكه ما بازار خارج از كشور خود را خوب نمی‌شناسیم و با نیاز روز پیش نمی‌رویم. و در این زمینه حتی بازار‌یابی صحیحی صورت نمی‌گیرد. بازار ما هنوز یك بازار سنتی است و این در حالی است كه ما كالای خود را وارد كشورهای مدرن می‌نماییم.

شاید می‌طلبد كه در این راه شیوه‌های نوین بازاریابی جایگزین یك هنری از تفكرات سنتی شود. تا ما دوباره جایگاه خویش را در میان بازاهای جهانی فرش بازیابیم.

احتیاجات انسان تابع محیطی است كه در آن زندگی می‌كند. آن عوامل تأثیر گذار محیطی مانند (آب و هوا، میزان بارندگی و تابش نور آفتاب) در نوع انتخاب آدمی اثر می‌كند.

به عنوان مثال : اگر انسان در دو سوی كره خاكی در شرایط اقلیمی مشابه با هم زندگی كنند. به وجود اشتركات زیاد در نوع زندگی، معاشرت و حتی شیوه پوشش و انتخابات رنگی در محیط زندگی آنها پی‌ می‌بریم.

آدمی همواره به خاطر بقای خود را با شرایط پیرامون خود تطبیق می‌دهد و یا آن را به سخره می‌گیرد.

به عنوان مثال :

كمتر دیده می‌شود. كه كسی در زیر آفتاب شدید لباس تیره را تن كند و با در هوای برفی لباس روشن بر تن نماید.

خرید فایل