كاربرد های روبوت در سطوح مختلف

كاربرد های روبوت در سطوح مختلف

فعالیت های یادگیری دبستانی

از روبوت ها می توان جهت آموزش و یادگیری فعالیت ها و عناوین زیر استفاده نمود:

۱- مفاهیم چپ و راست ، توالی و سلسله مراتب

۲- مشاهده كردن

۳- شمردن و یادگیری اعداد

۴- نواختن و آواز خواندن

۵- كارهای هنری / خلاقیت

۶- هجی كردن

۷- ارگانهای حسی و حواس

۸- آموزش بازیها و آزمایشات ساده

فعالیت های یادگیری راهنمایی

۱- آموزش ریاضیات

۲- نوشتن خلاق

۳- شناخت صداها، اندازه گیری فاصله ها از طریق صوت

۴- استفاده از كتابخانه

۵- برنامه ریزی

۶- مشاهده كردن

۷- هنر

۸- مطالعه خود روبوت ها

۹- اقتصاد

۱۰- زبان

فعالیت ها ی یادگیری دبیرستان

۱- برنامه ریزی روبوت ها

۲- برقراری ارتباط

۳- مطالعات اجتماعی

۴- ریاضیات

۵- علوم فیزیكی

۶- علوم زندگی

۷- زبان انگلیسی

۸- كامپیوتر

۹- مسائل تكنولوژیك

خلاصه فصل:

بسیار روشن است كه روزی روبوت ها همانند كامپیوترهای امروزی، سراسر مكانهای زندگی انسانها از منزل تا مدرسه تا محیط كار را فرا بگیرند. آنها را ممكن است به عنوان یك تكنولوژی مهم مطالعه كنند یا به عنوان ابزار استفاده نمایند و یا ممكن است حتی در آینده بجای معلمان برای تدریس استفاده شوند. شاید حتی به طرقی خلاقه مورد استفاده قرار گیرند كه من و شما حتی نمی توانیم آن را تصور كنیم. بهر حال همانطور كه در شرح فصل ذكر شد، بسیار منطقی است كه هم اكنون آموزش جوانب علمی و تكنولوژیك روبوت ها را شروع نمائیم و فارغ التحصیلان و شاغلان آینده را برای كار با روبوت ها آماده سازیم.

كامپیوتر و آموزش

به قرن ۲۱ خوش آمدید. قرن ارتباطات و كنار رفتن مرزها، درست است كه از نظر فیزیكی هر كدام در یك كشور زندگی می كنیم، اما از طریق شبكه های كامپیوتری با هم در تماس هستیم (هاوبن و هاوبن ۱۹۹۷).

قرن ۲۱ با تغییر شكل دراماتیك جوامع به وسیله شبكه های كامپیوتری شروع شده است. روش زندگی ، چگونگی انجام كار، تفریحات و سرگرمی، و ماهیت روابط انسانی به طور معناداری تغییر كرده است. (جونز ۱۹۹۵ و تیله ۱۹۹۷). جهان آموزش نیز از این تغییر دور نبوده است، و آنچه كه معلمان و دانش آموزان انجام می دهند ، زمان و مكان وقوع یادگیری، و ماهیت تجارب یادگیری به طور معناداری دچار تغییر شده است. درس خواندن تغییر كرده است و همه افراد در سراسر عمرشان فراگیر شده اند و بطور مداوم در فعالیت های یادگیری مختلفی چه رسمی و چه غیر رسمی شركت می كنند (كیرسلی ۲۰۰۰). این تغییرات اكثراً مدیون ساخت و گسترش كاربرد كامپیوتر می باشد.

تاریخچه كاربرد كامپیوتر در آموزش:

تاریخچه بكارگیری كامپیوتر در آموزش به چهار دهه گذشته بر می گردد و غالباً به آن آموزش به كمك كامپیوتر (CAI) یا آموزش كامپیوتر محور (CBI) اطلاق می شود (گیبسون و فیرودر ۱۹۹۸). هر چند كه CAI چند زمینه آموزشی را پوشش می داد، اما هدف كلی یكپارچه سازی برنامه ریزی درسی با كامپیوتر بود. ایده اصلی این بوده است كه كامپیوتر می تواند آموزش فردی را ارائه نماید. آنچه كه در واقع در این فرآیند معلمان و فراگیران را تحت تأثیر قرار داده است، توانایی برقراری تعامل الكترونیكی و جستجو در ذخائر اطلاعاتی می باشد (مادوكس ، جانسون ، وویلیس، ۱۹۹۷).

هر چند كامپیوتر را یك تكنولوژی برتر خوب تأسیس شده می دانند، اما تا زمانهای اخیر به طور گسترده از آن جهت تدریس و تعلیم استفاده نمی شده است. دلیل این رشد در سالهای اخیر كاملاً مشهود است. در حال حاضر میكروكامپیوترها با قیمت نسبتاً متوسطی در دسترس می باشند و از نظر اندازه متنوع بوده و وسایلی علمی، انعطاف پذیر و اثربخش می باشند. در سالهای ۷۰- ۱۹۶۰ آموزشگران خلاق و سازندگان كامپیوتر دست به آزمایش و تحقیق زده و برنامه هایی تدوین كردند كه بتوان از كامپیوتر برای بسیاری از اعمال آموزشی استفاده نمود. این كارهای زمینه ای بسیاری از آموزشگران بویژه معلمان ریاضیات و علوم را از اهمیت میكروكامپیوترها بعنوان یك منبع آموزشی آگاه ساخت.

كاربردهای كامپیوتر در كلاس درس

كلید استفاده از كامپیوتر برای آموزش شناسایی و تعیین اهداف رفتاری آموزشی و سپس تعیین اینكه كدام استراتژی به طور اثر بخش تری به فراگیران شما در دستیابی به این اهداف كمك خواهد كرد، می باشد. اگر كامپیوتر فراهم كننده بهترین و مؤثرترین راهبرد و ساختاردهی زمانی یادگیری تحصیلی می باشد، سپس از كامپیوتر استفاده شود. استفاده دقیق و هوشمندانه از كامپیوتر در كلاس درس به اهداف رفتاری معلم و شیوه آموزش و تدریس بستگی خواهد داشت (بانكز ۱۹۹۵).

نرم افزارهای موجود برای كاربردهای آموزشی را می توان به سادگی با توجه به نوع برنامه آموزشی دسته بندی نمود: للگی یا آموزش انفرادی، تعلیم و مشق دادن، شبیه سازی، یا كاربرد ابزاری. بعلاوه دسته بندی برنامه ها مطابق با روش استفاده از كامپیوتر نیز ممكن است. در این فصل انواع مختلف برنامه هایی كه سطوح مختلف اهداف رفتاری آموزشی را پوشش می دهند ، بحث خواهد شد.

– للگی:

همانطور كه از نام آن می توان فهمید ، این نوع آموزش به معنی قیمومیت یادگیری دانش آموزان می باشد. عملكرد آن همانند عملكرد معلم یا كتاب مرجع در شرح دادن اطلاعات یا مفاهیم برای فراگیران می باشد. در بهترین برنامه های آموزشی كامپیوتری للگی از راهبردهایی بنام آموزش برنامه ای شاخه ای استفاده شده است (موهانتی ۱۹۹۲).

در این روش كامپیوتر اطلاعات را به صورت قطعه قطعه روی صفحه نمایش می دهد. بعد از نمایش چند قطعه اطلاعاتی ، از فراگیران سئوالاتی پرسیده می شود و شروع گام بعدی كامپیوتر به صحت پاسخ فراگیر بستگی دارد. در شكل ۱-۳ چند قطعه از برنامه كامپیوتری كه به فراگیران كمك می كند تا مهارت های حل مسئله (مشكل گشایی) را یاد بگیرند، نمایش داده شده است. همانطور كه مشاهده می كنید…

خرید فایل