مبانی نظری و پیشینه آموزش کارکنان (فصل دو)

مبانی نظری و پیشینه آموزش کارکنان (فصل دو)

در ۵۱صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت docx

توضیحات: فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)

همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه

توضیحات نظری کامل در مورد متغیر

پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه

رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب

منبع : انگلیسی وفارسی دارد (به شیوه APA)

نوع فایل: WORD و قابل ویرایش با فرمت docx

قسمتهایی از متن مبانی نظری و پیشینه

معنی آموزش و تاریخچه آن :

آموزش از اسم مصدر آموختن به دو معنی بكار می رود : یكی به معنی یادگرفتن چیزی پیش خود بدون كمك آموزگار ، مثل اینكه بگوئیم « من بر اثر تجربه آموختم كه فلان كار را بكنم » . دیگری به معنی چیزی به كسی یاد دادن . در معنای دوم آموزش هم محتاج آموزگار است و هم یادگیرنده جنبه رسمی دارد در این حالت آموزش فعالیتی دو جانبه و طراحی شده است كه جهت ایجاد یادگیری در یادگیرنده بر اساس اصولی خاص انجام می گیرد . (خصالی، ۱۳۸۵)

آموزش به معنای ارتقاء و اعتلای قابلیتها و مهارتهایی است كه برای انجام وظایف و ایفای نقشهای محوله ضرورت تام دارد . در این صورت انجام این امر خطیر در حد سازمانها است و از وظایف عمده مدیریت در بهسازی منابع انسانی است . آموزش در سازمانها مدیران را در دو زمینه توانا می سازد . یكی اینكه از عهده خواسته های تازه ، مسایل و دشواریهای تازه و میدانهای تازه برآیند و دیگر اینكه انگیزه های آموزشی و فرصتهای پیشرفت كاركنان خود را به گونه ای كه آنان بتوانند از تمامی استعدادهای خود بهره گیری كنند را فراهم نمایند .

آموزش یك راه روش نظام گونه ، یك پارچه طراحی شده و مجموعه نگر برای بالا بردن اثر بخشی گروههای انسانی و تمامی سازمان است ، فرایندی كه به بهسازی سازمان با استفاده از دانشها و روشهای گوناگون منتهی می گردد .

لازم به تذكر است كه آموزش باید هدفی داشته باشد . این هدف هنگامی مشخص می شود كه شركتی یا موسسه ای نیاز آموزشی اش را تجزیه و تحلیل می كند . این امر نشان میدهد كه ضعفهایی در بعضی ادارات وجود دارد و در نتیجه ، آموزش برای كاركنانشان مورد نیاز است . برنامه های آموزش موفقیت آمیز به فهم تفاوت بین یادگیری مهارتها و آموزش در بكار بردن این مهارتها هنگام كار به وسیله فعالیتهای نظیر گردش كار و تجربه برنامه ریزی شده اتفاق می افتد . موفقیت برنامه های آموزشی در موسسات و شركتها نه تنها به روشهای مورد استفاده بلكه به كیفیت كارمندی كه دوره آموزشی را می گذراند بستگی دارد . ( مهرداد،۱۳۸۹ )

۲-۳چه زمانی آموزش مناسب می باشد :

در این ارتباط قوانین زیر مطرح می شود :

قانون اول : آموزش تنها زمانی كه دو شرط : افراد نمی دانند چگونه كاری را انجام دهند و نیاز به توانایی انجام آن كار را داشته باشند ، مناسب است .

قانون دوم : اگر فردی نحوی انجام كاری را میداند ، آموزش بیشتر مورد نیاز او نیست

قانون سوم : مهارت به تنهایی نمی تواند تعیین كننده عملكرد باشد . موفقیت در عملكرد مستلزم چهار شرط : ۱ـ مهارت . ۲ـفرصت برای انجام . ۳ـ اعتماد به نفس . ۴ـ محیط حمایتی .است

قانون چهارم : آموزش قابل ذخیره كردن نمی باشد .

قانون پنجم : آموزش دهنده می تواند مهارت را تضمین كند ولی عملكرد را خیر

قانون ششم : مدیران پرسنل آموزش دیده ، بیش از آموزش دهندگان می توانند در انتقال آموخته ها به محل كار موثر باشند . ( Elkington . Don . www. Speaking . com . pp : 2-3 )

۲-۴آموزش كاركنان به چه معنی است :

بررسی و مطالعه یك موضوع نیاز مند تعریف آن است . از آنجائیكه كه محور اصلی بحث ما ( در این فصل ) آموزش كاركنان است ، ابتدا به تعریف آن می پردازیم : منظور از آموزش كاركنان ، كلیه مساعی و كوشش هایی است كه در جهت ارتقای سطح دانش و آگاهی ، مهارتهای فنی ، حرفه ای و شغلی و همچنین ایجاد رفتار مطلوب در كاركنان یك سازمان به عمل می آید و آنان را آماده انجام وظایف و مسئولیت های شغلی خود می نماید .

هر چند كه بین مدیریت تعلیم و تربیت و مدیریت آموزش كاركنان ، تفاوتهای اساسی وجود دارد اغلب این تفاوتها بدین علت است كه به عنوان مثال : در تعلیم و تربیت ما با كودكان ، خوردسالان ، نوجوانان مواجه هستیم كه اغلب فاقد تجارب مفید هستند و بنابر این تعلیم و تربیت به صورت یكجانبه از سوی معلم به شاگرد و بر اساس فنون انتقالی انجام میپذیر ، در صورتیكه در آموزش كاركنان ، شركت كنندگان در دوره های آموزشی اغلب خود دارای تجارب مفید و آموزش ، بیشتر دو جانبه و از طریق فنون تجربی و عملی انجام می شود .

بنابرآنچه ذكر شد ، آموزش كاركنان

عبارتست از انجام یك سلسله عملیات مرتب ، منظم ، پشت سرهم ، پیوسته و با هدف و یا اهداف مشخص و معین كه به منظور :

الف ): ایجاد و یا ارتقای سطح دانش و آگاهی كاركنان

ب) : ایجاد ویا ارتقای سطح مهارتهای شغلی كاركنان

ج): ایجاد رفتار مطلوب و متناسب با ارزشهای پایدار جامعه كه در كاركنان بكار گرفته می شود .

بطور خلاصه و با توجه به تعریف فوق پی خواهیم برد كه آموزش كاركنان معنی وسیع و گسترده ای پیدا می كند و تنها مفهوم كارآموزی ، كارورزی و یا تمرین عملی در یك زمینه بخصوص را در بر نمی گیرد ، بلكه دامنه آن بقدری وسیع و گسترده می شود كه از فراگیری یك حرفه و فن ساده شروع می شود و به احاطه كامل بر علوم و فنون بسیار پیچیده ، ورزیدگی در امور سرپرستی ، مدیریت در سازمانها ی دولتی ، صنعتی و بازرگانی و همچنین به چگونگی رفتار و برخورد های متناسب در مقابل مسائل انسانی ، اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی بسط می یابد(ابطحی،۱۳۸۷)

۲-۵نتایج آموزش :

برخی از آموخته ها ، بخشی از وجود فرد می شوند ولی بعضی دیگر را باید فرد یاد آوری و بخاطر بیآورد :

۱ـ رشد ( بخشی از وجود فرد )

نتایج رشد محسوس است ، اما به سختی می توان آنها را توصیف و یا اندازه گیری نمود ، نتیجه رشد تغییر در فرد بویژه دارای اطمینان و اعتماد به نفس بیشتری می شود .

-۴۰پیشینه پژوهش

وی تائو تای ( ۲۰۰۶ ) در پژوهش با نمونه ۱۲۶ كارمند در تایوان دریافت كه ساختار برنامه های آموزش، خودكارایی و نیز انگیزه­ی یادگیری كارمندان را پیش بینی می كند و در نتیجه، واكنش ها، یادگیری و انگیزه ی تغییر در آنان را تحت تأثیر قرار می دهد.

اسمیت و همكاران(۱۹۹۷) او برای ترقی كاركنان، ۱۶۶ برنامه ضمن خدمت با ۲۷۰۰ شركت كننده اجرا كردند . اكثر این برنامه های ضمن خدمت در محل تفرجگاه دانشگاه در مركز شهر برگزار شد . از آن جا كه زمان و هزینه صرف شده برای شركت در آموزش های ضمن خدمت نسبتاً زیاد است، در سال ۱۹۹۷ یك كمیته متشكل از كارمندان و استادان دانشگاه ایالت پنسیلوانیا بر آن شدند كه چگونگی برگزاری آموزش های ضمن خدمت را ارزیابی كرده ، تعیین كنند چه عواملی آن را اثربخش كرده و اصولاً چه نوع آموزش هایی برای كارمندان مفیدتر است. نتایج ارزشیابی، در میزان سازی آموزش ها در ایالت پنسیلوانیا برای مدیران، مربیان و كارمندان مورد استفاده قرار گرفت . ۶۱ درصد پاسخ گویان، به وجود ۵ نوبت آموزش ضمن خدمت در سال توجه داشتند ، ۳۲ درصد به ۱۰ – ۶ نوبت و ۶ درصد به ۱۵ – ۱۱ نوبت. میانگین روز های صرف شده در آموز شهای ضمن خدمت در طی سال ۱۹۹۸، ۹/۸ روز بوده است .

خرید فایل