مبانی نظری و پیشینه باورهای غیر منطقی

مبانی نظری و پیشینه پژوهش باورهای غیر منطقی (فصل دوم)

در ۵۵ صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت docx

توضیحات: فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)

همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه

توضیحات نظری کامل در مورد متغیر

پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه

رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب

منبع : انگلیسی وفارسی دارد (به شیوه APA)

نوع فایل: WORD و قابل ویرایش با فرمت docx

قسمتهایی از متن مبانی نظری و پیشینه

باورهای غیر منطقی

یك باور، هرگونه فرض اساسی، چه آگاهانه ویا ناآگاهانه است كه به اشخاص این آمادگی را می­دهد كه وقایع را به نحو خاصی درك كنند ونوع خاصی را از اعمال ، انجام دهند. باورها به سه دسته تقسیم می­شوند: توصیفی، سنجشی و تجویزی.

باورهای توصیفی: واقعیتهای مورد قبول راجع به یك فرد، دیگران و اوضاع مختلف می­باشند. مثلاً فردی ممكن است معتقد باشد وی فرصت زیادی برای رسیدن به موفقیت دارد.

باورهای سنجشی: بیان كننده قضاوتهایی نظیر خوبی، بدی، درست و یا اشتباه در روابط با خود و دیگران و محیط است. باورهای سنجشی می­تواند مطابق با باورهای توصیفی باشد. مثلاً «من استعداد خوبی برای موسیقی دارم».

باورهای تجویزی: آنچه را یك فرد بالاجبار باید انجام دهد، دیكته می­كنند و این در صورتی است كه كارهای او باید مبتنی بر باورهای قابل ارزیابی باشند. مثلاً بر اساس باورهای قابل ارزیابی و توصیفی بالا می­توان گفت كه: اظهار قاطع كردن، كامیابی و اظهار عقیده­كردن رفتارهای شایسته ای هستند و خود یك فرد و دیگران باید به این صورت عمل كنند. باورها ابعاد شناختی، نفسانی و رفتاری دارند. بعد شناختی عبارت است از اطلاعاتی كه آن باور مبتنی برآن است و اساسی برای قضاوت در مورد آنچه خوب، بد، درست یا اشتباه است، می­باشد. مبنای اطلاعات و قضاوت برای بعد شناختی یك باور از منابع بسیاری ناشی می­شود. نمودهای قدرت نظیر والدین منشا مهمی هستند. در چارچوب روابط فرزند و والدین، فرزندان وقایع مهمی را در خصوص دنیا ، شرایط خاص و مردم وخودشان فرا می­گیرند. همچنین قضاوتهایی راجع به وقایع یاد می­گیرند ودوست دارند هم این وقایع را و هم قضاوتهای انجام شده را در مورد آنها به طور كامل قبول كنند. این وقایع ممكن است ریشه در خرافات، واقعیات یا اسطوره­ها داشته باشند. یك قضاوت ممكن است صحیح و قابل تغییر یا نادرست و پایدار در شرایط گوناگون به حساب نیاید.

بعد نفسانی یك باور عبارت است از هیجان، احساس (مثبت یا منفی) كه ناشی از مركزیت یافتن باور می­باشد، به واسطه چارچوب باور شناختی آموخته می­شود. برای آن كه فراگرد متن یادگیری تشویق كننده از نوعی باشد كه احترام به خود را افزایش دهد، فرد آن باور را با احساس مثبت پایه گذاری می­كند. وقتی كه این اتفاق افتاد، هرگونه مواجهه با آن باور یا ارزش آن به عنوان یك تهدید تلقی می­شود وایجاد هیجان می­نماید، حتی اگر آن باور منشاء مشكلات بسیاری شود. اگر باور شناختی دیكته نماید كه تصفیه احساسات منفی اشتباه، ناخوشایند وتحت هر شرایطی غیر قابل توجه است، علاوه بر هیجان همواره با اظهارنظر، احساسهای تنفر و ناخشنودی نسبت به كسی كه با آن باور مخالفت كند، بوجود می­آید. هنگامی كه افراد با یكی از باورهای شناختی شان درگیر می­شوند احساس خجالت، گناه، ناراحتی و بیزاری از خود می­كنند.

بعد رفتاری یك باور عملی است كه یك فرد انجام می دهد و با باور شناختی سازگار می­باشد. چنین اعمالی با محتوای باور تطابق دارند، ولی لزوما با محیط این گونه نیست. این گونه اعمال ممكن است در چارچوب متن یادگیری باور شناختی یا تنها ناشی از بعد تجویزی باور باشد. مثلاً اگر باور شناختی عبارت از «هیچ گونه كنترلی بر آنچه اتفاق می افتد، ندارم» باشد، درماندگی، ویژگی اجتناب از كارهایی خواهد بود، كه باعث كنترل می شود، رفتار به سمتی برای رفتاری دیگر بوسیله یا اعمال نفوذ در اوضاع مختلف هدایت می­شود ودر نتیجه فاقد كنترل باقی می­ماند. از لحاظ سلسه مراتب باورها، طبق اهمیت تاثیرشان در زندگی فرد طبقه بندی می­شوند. بعضی از آنها نقش بسیار مهمی دارند. درحالی كه باورهای دیگر از اهمیت كمتری برخوردارند. اهمیت یك باور در تعدادی از ارتباطاتی كه آن باور با دیگر باورها دارد منعكس می­گردد و از طریق این ارتباطات حدودی را كه آن باور این باورها را تحت تاثیر قرار می­دهد، مشخص می­نماید. باورهای یك فرد درباره خودش ومفهوم خودش به طور كل تمام باورها راتحت تاثیر قرارمی دهد، در حالیكه باورهایی كه بیانگر سلیقه شخصی می­باشند، باورهای دیگر را تحت تاثیر قرار نمی­دهد. در نتیجه باورهای یك فرد راجع به خودش چه عدم شایستگی، ارزشمند بودن یا بی ارزش بودن، تاثیر زیادی بر باورهای دیگر و نحوه رفتار فرد با دیگران دارند (فلاین[۱]، ۱۹۸۷، به نقل از عباس پور،۱۳۹۳). …


[۱].Flayn

….

خرید فایل