مبانی نظری و پیشینه پژوهش سازمان های بیمه

مبانی نظری و پیشینه پژوهش سازمان های بیمه – فصل دو

در ۱۷ صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت docx

توضیحات: فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)

توضیحات نظری کامل در مورد متغیر

پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه

رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب

منبع : انگلیسی و فارسی دارد (به شیوه APA)

نوع فایل: WORD و قابل ویرایش با فرمت docx

قسمتهایی از متن مبانی نظری و پیشینه

سازمان های بیمه

مقدمه

موسسات بیمه از جمله نهادهای مالی هستند كه در كنار تامین امنیت اقتصادی سرمایه، در ایجاد منابع مالی در فواصل زمانی دریافت حق بیمه و پرداخت خسارتها، بهخصوص در بیمه های بلندمدت میتوانند موجب تحرك و پویایی و توسعه بازارهای مالی شوند و با انباشت سرمایه زمینه های لازم را برای رشد اقتصادی فراهم كنند.

مروری کوتاه بر تاریخچه بیمه

با محوری شدن روزافزون روابط و كیفیت خدمات در كسب و كار و دستیابی به سود بیشتر از طریق داشتن مشتریان وفادار نسبت به جذب مشتریان جدید، استفاده از ابزارهای بهبود عملكرد مورد توجه قرار گرفته است. در چنین محیطی موفقیت بازار برابر است با اینكه یك سازمان بتواند حداكثر سودی را كه مقدور است از مجموعه مشتریان خود بدست آورد. برای این منظور ضروری است كه مدیریت سازمان به استراتژیهایی روی آورد كه بتواند از آنها برای توسعه و بهبود عملكرد خود و پیشی گرفتن از رقبا استفاده كرده و از همه مهم تر آنكه بتواند مشتریان را به مشتریان وفادار تبدیل کند. ایجاد وفاداری در مشتری وابسته به میزان رضایتی است كه مشتری از انجام معامله با سازمان در خود احساس میكند. شركتهای ارائه دهنده خدمات بیمه ای نیز مانند هر سازمان انتفاعی دیگری در پی كسب سود بیشتر و دستیابی به مزیتهای رقابتی در دنیای رقابتی امروز هستند. شركت های بیمه نسبت به سود حاصل از روابط با مشتریان، بسیار علاقه مندند؛ زیرا آنان تحت فشار شدید رقابتی از سوی رقبای خود در صنعت قرار دارند. بر اساس اصل ۴۴ قانون اساسی در زمینه خصوصی سازی فعالیت ها، اولین شركت بیمه خصوصی در ایران در سال ۱۳۸۳ آغاز به كاركرد و بعد از آن از سال ۸۳ تا ۸۷، ۱۵ شركت بیمه خصوصی به ارائه خدمات بیمهای در كشور پرداختند. (عبدالوند و همکاران، ۱۳۸۷) تا پیش از آغاز بهكار شركتهای بیمه خصوصی وظیفه ارائه خدمات بیمه ای بر عهده شركتهای بیمه دولتی بود. از آنجا كه این شركت ها وابسته به دولت بوده و به پشتوانه سرمایه های دولتی فعالیت می كردند، بازاریابی و رعایت اصول بازاریابی در فعالیت هایشان بسیار كمرنگ بود. اما شركتهای بیمه خصوصی از آنجا كه باید پاسخگوی سهام داران خود بوده و میزان سودشان ارتباط مستقیمی با عملكردشان دارد، این روزها با توجه به رقابت بسیار نزدیك و تنگاتنگ با دیگر رقیبان خود در پی ایجاد بهبود عملكرد و سودآوری در بازار هستند. یافتن روشها و استراتژی هایی كه بتواند هر چه بیشتر به ایجاد، افزایش سهم بازار، افزایش سودآوری و رشد در حق بیمه منجر شود، دغدغه امروز این شركتها است. بنابراین بررسی و تحقیق درخصوص عواملی كه میتوانند بر موارد نامبرده در یك شركت تاثیر گذاشته، و باعث یافتن راهكارهای مناسب شود، ضروری به نظر میرسد.

دیدگاههای مختلف در مورد بیمه

سازمانهای بیمه درمانی مناسب ترین گزینه ای است كه با ماهیتی مستقل، منابع مالی مورد نیاز خود را از طریق مشاركت عمومی افراد سالم تأمین می كند و نیاز این افراد را در زمان بیماری فراهم می سازد. (مقدسی و حسینی، ۲۰۱۱) از دیدگاه فردی، بیمه با فراهم نمودن امكان پرداخت مقدار كمی پول، در حالت های عادی (نه بیماری) به منظور دریافت مقدار زیادی مزایا در وضعیت های غیر معمول و خیلی مشكل (بیماری) منجر به ایجاد منفعت خالص میگردد. از دیدگاه جامعه، بیمه روشی برای یك كاسه كردن (انباشت) خطر می باشد. بنابراین مخاطرات یك فرد به جای اینكه توسط خود او پوشش داده شود، به وسیله ی افراد زیادی تحت پوشش قرار می گیرد. در چنین شرایطی منافع كافی جهت پوشش مخاطرات، جمع آوری می گردد. درضمن مشاركت كنندگان با آگاهی از برخورداری از مراقبت های سلامت به هنگام ضرورت، احساس آرامش روانی خواهند کرد. (عرب، ۲۰۱۰)….

….

پیشینه تحقیق

در پژوهشی تحت عنوان “شناسایی و اولویت بندی عوامل موثر بر میزان رضایت مشتریان از محصول پودر آ.ب.ث شرکت کندر با استفاده از مدل کانو” پژوهشگر اقدام به شناسایی و اولویت بندی عوامل تاثیرگذار بر رضایت مشتریان با استفاده از مدل کانو نموده است. صنعت مورد بررسی، صنایع شوینده و پاک کننده و محصول مورد نظر پودر شوینده بوده است. نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل داده های جمع آوری شده نشان می دهد در گروه الزامات اساسی برچسب استاندارد، در گروه الزامات عملکردی قدرت پاک کنندگی و در گروه الزامات انگیزشی قیمت و قابلیت استفاده برای انواع پارچه دارای اهمیت زیادی می باشند. (طاهریکیا و همکاران، ۱۳۹۰)

در مقاله ای که تحت عنوان “ارزیابی رضایت مشتریان از خدمات پس از فروش محصولات سایپا با استفاده از مدل کانو” انجام شد، شناسایی و اولویت بندی عوامل مؤثر بر رضایت مشتریان از خدمات پس از فروش با استفاده از مدل کانو تعیین گردید که محققین در این تحقیق ابتدا ۲۱ عامل مؤثر بر رضایت مشتریان از خدمات پس از فروش محصولات سایپا را شناسایی، سپس آنها را بر اساس مدل کانو طبقه بندی کرده و در نهایت اولویت هریک از آنها را در طبقه مشخص نمودند. به عنوان مثال یکی از عوامل شناسایی شده نحوه برخورد کارکنان تعمیرگاه با مشتریان بوده که در نهایت پاسخ های داده شده این عوامل را در گروه الزامات عملکردی دسته بندی میکند، پس مشتری انتظار ارائه هرچه بهتر و بیشتر آن را داشته و در عین حال عدم وجود آن را به سختی تحمل خواهد نمود، همچنین رتبه این عامل در گروه الزامات عملکردی پنج تعیین گردید. (وظیفهدوست و عطاالهی، ۱۳۸۶) …

خرید فایل