مبانی نظری و پیشینه پژوهش فرسودگی هیجانی

در ۴۱ صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت docx

توضیحات: فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)

همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه

توضیحات نظری کامل در مورد متغیر

پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه

رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب

منبع : انگلیسی وفارسی دارد (به شیوه APA)

نوع فایل: WORD و قابل ویرایش با فرمت docx

قسمتهایی از متن مبانی نظری و پیشینه

شغل[۱]چیست؟

كلمة شغل غالباً بدون تعریف دقیق مورد استفاده قرار می‌گیرد. پیش از تعریف شغل لازم است پست توضیح داده شود. پست عبارت است از مجموعه‌ای از كارها وظایف و مسئولیت‌هایی كه یك فرد در یك سازمان به طور منظم انجام می‌دهد شغل یك یا چند پست كاملاً همسان در یك سازمان است كه وظایف، مهارت‌ها، دانسته‌ها و مسئولیت‌های مشابهی در بر دارد یا ا ینكه شغل تعدادی پست یا مجموعه‌ای از وظایف است كه از نظر ماهیت و شرایط كار متشابه‌اند و تعدادی از كاركنان كه معمولاً می توانند از یك پست به پست های دیگر جابه جا شوند و آن را به عهده می‌گیرند كار یا پیشه[۲] فعالیتی دایمی است كه به تولید كالا و یاخدمات منجر می‌شود و برای اجرای آن دستمزدی در نظر گرفته شده است لذا كاری دارای سه خصوصیت می‌باشد كه عبارتند از:

۱ـ دائمی و همیشگی است.

۲ـ به تولید كالا و یاخدمات می‌انجامد.

۳ـ دستمزدی برای آن در نظر گرفته شده است.

كار همچنین به انجام نقش شغلی خاصی كه فرد بر عهده دارد دلالت می‌نماید به عبارت دیگر پیشه یا كار عبارت است از یك سلسه فعالیت‌های شغلی قابل توصیف كه در موقعیت‌های مختلف قابل پیاده شدن و اجرا می‌باشد. (شفیع آبادی، ۱۳۸۱).

۲-۲-۱)حرفه[۳]:

معمولاً به یك رشته از كارهایی اطلاق می‌شود كه فرد در سرتاسر عمر بدان اشتغال می‌ورزد فرد ممكن است در تمام عمر به طور ثابت به یك حرفه ادامه و گاهی نیز در طی زندگی به تغییر حرفه‌اش اقدام نماید.

۲-۲-۲ )وظیفه:

عبارتست از تعدادی كار، مشاوره دانشجویان وظیفه یك استاد دانشگاه است و وظیفه یك كارمند حسابداری آماده كردن فیش حقوقی كاركنان و توزیع چكهای حقوقی آن‌هاست.

۲-۲-۳) گروه شغلی:

عبارتست از گروهی متشكل از دو یا چند شغل كه دارای كاركنانی با مشخصات شبیه به هم یا مشاغلی با وظایف كاری موازی هم باشند كه به وسیلة تجزیه و تحلیل شغل مشخص شده‌باشد به عنوان مثال در شركت بیمه كارمندان دفتری و مكاتبه كنندگان بیمه نامه‌ها در یك گروه شغلی قرار دارند، چرا كه آنها دارای مشخصات كاری مشابه زیادی هستند ( مقیمی، ۱۳۷۷).

۲-۲-۴) تقسیم بندی مشاغل بر حسب فشار روانی

مشاغل به طرق مختلفی طبقه‌بندی می‌شود بعضی مشاغل دشوار و برخی دیگر راحت هستند.

برخی مشاغل به نیروی جسمانی زیادی نیاز دارند و بعضی دیگر به نیروی كم نیاز داشته یا به هیچ نیروی جسمانی نیاز ندارند، برخی مشاغل منبع لذت و ارضا و برخی دیگر یكنواخت و خسته كننده هستند. كارگران از دیدگاه خود مشاغل را به مطلوب و نامطلوب طبقه بندی می‌كنند مدیریت نیز مشاغل را طبقه‌بندی می كند گاهی طبقه‌بندی بستگی به تناسب كارگران برای انجام یك سلسله وظایف مشخص دارد. زمانی دیگر طبقه‌بندی به مدت اموزش كار، مسئولیت و توانایی اداری مورد نیاز بستگی دارد ( چمران، ۱۳۷۹) . مشاغل را بر حسب فشار روانی به چهار دسته تقسیم می‌نمایند:

۱ـ مشاغل فعال

آنهایی هستند كه فرد به هنگام كار تحت فشار زیادی قرار می‌گیرد ولی برای حل مسئله فرصت‌های زیادی دارد. چنین به نظر می رسد كه ساعت‌های انجام كار طولانی می‌شوند ولی این زمان در اختیار فرد است. برای مثال پزشكان، پرستاران ،مهندسین، مدیران اجرایی و سایر افراد حرفه ای دارای مشاغل فعال هستند. …



[۱]- Job

[۲]- Occupation

[۳]- Career

….

۲-۳) هیجان در محیط کار:

برای بسیاری از مردم شغل یکی از مهم ترین مولفه های زندگی است که نه تنها منابعی(دستمزد و مزایا) رابرای کسب ضروریات زندگی فراهم می کند، بلکه حسی از دستیابی به اهداف و ارتباط اجتماعی را نیز فراهم می نماید. این نکته غیرقابل اجتناب است که مردم به رخدادها و شرایط محیط کار به شکل هیجانی و عاطفی پاسخ خواهند داد. انجام بخش عمده ای از پروژه کاری احتمالاً به احساسات مثبت، چون غرور و لذت منجر خواهد گشت و در حالی که یک بحث داغ با سرپرست قطعا سبب ایجاد احساسات عصبانیت و رنجش خواهد شد. علاوه بر این، ابزار عواطف در محیط کار دراغلب موارد بخش عمده ای از کار محسوب می شود(فیشر[۱]،۲۰۰۰).

عوامل استرس زا و آزارنده محیط کار(شامل تنبیه ها) می توانند سبب ایجاد حالات هیجانی منفی و خلق گردند. این شرایط ممکن است شامل موقعیت هایی چون قرار گرفتن در شرایط تعارض شدید(مثلا، بیمار شدن فرزند در روزی که فرد باید حتما سرکار باشد) فشار زمان خیلی زیاد، و مشاهده رفتارهای ناعادلانه و غیر منصفانه گردد. و از طرفی پاداش های خاص، دریافت سهام و یا افزایش حقوق و پاداش های غیرمادی چون قدرشناسی توسط سرپرستان می تواند سبب ایجاد هیجان مثبت در محیط کار گردد.( بریف[۲] و وایس[۳] ،۲۰۰۲).

هیجان ها با رفتار کارکنان و پیامدهایی که دارای معنای ضمنی مهم برای سازمان ها هستند رابطه دارد. خلق مثبت با خلاقیت بالا، خشنودی شغلی بیشتر، ترک کارکمتر، عملکرد زمینه ای بیشتر(یعنی، انجام داوطلبانه وظایف اضافی که درخواست نشده است) و عملکرد شغلی بهتر رابطه دارد هیجانها همچنین با رفتارهای ضد تولید(مثل،پرخاشگری کلامی به سوی همکاران و تلاش هدف دار به ممانعت از کار دیگران) رابطه دارند. هیجان های مثبت منجربه سطح پایین از این رفتارها و هیجان های منفی منجر به سطوح بالایی از این رفتارها خواهد گردید.( فاکس[۴] ، اسپکتور[۵] و میلز[۶]،۲۰۰۱).

کارهیجانی دارای اثرات مثبت و منفی بر کارکنان می باشد. مطالعات نشان داده اند که شادمانه کارکردن می تواند سبب افزایش رضایت شغلی گردد.( کوته[۷]و مورگان[۸]،۲۰۰۲). …



[۱]-Fisher

[۲]-Brief

[۳]-Weiss

[۴]-Fox

[۵]-Spector

[۶]-Miles

[۷]-Cote

[۸]-Morgan



شغل[۱]چیست؟

۲-۲-۱)حرفه :

۲-۲-۲ )وظیفه:

۲-۲-۳) گروه شغلی:

۲-۲-۴) تقسیم بندی مشاغل بر حسب فشار روانی

۲-۳) هیجان در محیط کار:

۲-۴ ) فرسودگی هیجانی

۲-۵) تعریف فرسودگی هیجانی:

۲-۵-۱) فرسودگی هیجانی در پرستاران

۲-۶ ) رویكرد های مختلف نسبت به فرسودگی :

۲-۶-۱): نظریه منابع بقا

۲-۶-۲) رویكرد بالینی [۱] :

۲-۶-۳) رویكرد روانشناختی- اجتماعی:[۱]

۲-۶-۴) رویكرد تبادلی چرنیس:[۱]

۲-۶-۵) مدل كاپنر

۲-۶-۶) رویکرد ساختاری

۲-۳۱) پیشینه تحقیق

۲-۳۱-۱) تحقیقات داخلی

۲-۳۱-۲) تحقیقات خارجی

منابع فارسی

منابع غیر فارسی

خرید فایل