مبانی نظری و پیشینه پژوهش مهارت های مدیریتی

مبانی نظری و پیشینه پژوهش مهارت های مدیریتی

در ۲۹ صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت docx

توضیحات: فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)

همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه

توضیحات نظری کامل در مورد متغیر

پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه

رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب

منبع : انگلیسی وفارسی دارد (به شیوه APA)

نوع فایل: WORD و قابل ویرایش با فرمت docx

قسمتهایی از متن مبانی نظری و پیشینه

مبانی نظری

مفهوم شناسی مهارت های مدیریتی

مهارت در فرهنگ دهخدا به معنی زیرکی و رسایی در کار و استادی و زبردستی است. مهارت یک قابلیت یادگیری است یا به زبانی دیگر استعداد انجام یا پیش بینی نتایج با حداقل صرف زمان و انرژی است. مهارت به توانایی‌های قابل پرورش شخص که در عملکرد و بقای وظائف منعکس می‌شود گفته می شود. بنابراین منظور از مهارت توانایی به کار بردن مؤثر دانش و تجربه شخصی است. ضابطه اصلی مهارت داشتن، اقدام و عمل مؤثر در شرایط متغیر است. مهارت، در حقیقت به قابلیت مستمر فرد در انجام سریع و دقیق یک وظیفه اطلاق می شود. پس مهارت عملی است که سه فاکتور زمان و انرژی و عملکرد در آن نقش دارند، از این رهیافت است که کسب مهارت نیازمند تمرین و تجربه است یا به تعبیری دیگر به هر عملی که در آن بتوان تجربه و تمرین داشت , می توان مهارت اطلاق کرد. اما برای کسب مهارت در هر چیزی، بایستی ویژگی های آن یا به عبارتی دیگر، عناصر سازنده آن را در نظر گرفت. اولین ویژگی و خصوصیت یک مهارت علم است، یعنی برای انجام هر کاری بایستی دانش مربوط به آن را داشته باشیم و شناخت کلی از ماهیت آنچه را که می خواهیم بدانیم، کسب نماییم. (ابوالعلایی ، ۱۳۸۵ )

پرورش مهارتهای مدیران دردهه های گذشته بیش از پیش مورد توجه پژوهشگران و صاحبنظران سازمان و مدیریت قرار گرفته است. اغلب مقالات و کتابهای مهارت های مدیریت تلاش می کنند مهارتهایی را به مدیران بیاموزند که از طریق آن بتوانند رفتار خود و زیر دستانشان رابه نحوی موثرتر کنترل کنند. این کتب دیدگاه های نظری رابانتایج حاصل از موفقیت های مدیران و دستاوردهای سازمانهای کامیاب تلفیق می کنندتا زمینه های به کارگیری راهکارهای عملی موجودرابرای مدیران فراهم سازندازاین طریق پرورش مهارتهای مدیریتی میتواند مستقیماً به بهبود عملکرد مدیران منتهی شود.صاحبنظران مختلف دربیان مهارت های مدیران بیش از همه به مهارت هائی مانند: خویشتن شناسی و مدیریت زمان ومدیریت استرس و تفکر خلاق و حل مسئله و تصمیم گیری و برقراری ارتباط موثر) شامل مهارت های گوش سپردن ونگارش سخنرانی واداره جلسات و…) اعمال نفوذ و قدرت و ایجاد انگیزه و هدایت و حتی بودجه بندی و تخصیص منابع اشاره نموده اند. (غفوری ، ۱۳۸۹ )

مهارت مدیریتی به مهارت هایی گفته می شود که به وسیله آن شخص در وجود خود امکان به حرکت در آوردن اجزاء یک مجموعه را برای حرکت متناسب همه اجزاء به سوی اهداف تعیین شده فراهم می آورد. مهارت های مدیریتی تابع سلیقه ها و یا رفتارهایی که عادات افراد آنها را تعریف نموده نیستند. مهارت مدیریتی از سرچشمه علم و دانایی نشأت گرفته و همگان به خوبی می دانند که مدیریت یک علم است و این علم از یک منطق و سیستم تبعیت می کند که رفتارهای مدیر تابع آن سیستم است و نه بالعکس. اعتماد به نفس، احتیاط عقلانی، هدفمند بودن و جسارت تصمیم گیری و تصمیم سازی از جمله مسائلی است که می تواند مهارت های مدیریتی را به بلوغ برساند. (احمدی ، ۱۳۸۸ ) …

الزامات مهارتهای انسانی بر اساس مدل كاتز[۱]

۱- پرورش خلاقیت كاركنان.

۲- كسب دانش و اطلاعات در زمینه رهبری به منظور تأثیر گذاری در رفتار دیگران.

۳- توانایی تشویق كاركنان به توسعه مهارتها و توانمندیها ی خود.

۴- آشنایی با بهداشت روانی محیط كار و نحوه برخورد با فشارهای روانی.

۵- توانایی كاهش مقاومت كاركنان در برابر تغییر و تحولات سازمان.

۶- توانایی تشخیص مشكلات رفتاری كاركنان و انجام اقدامات لازم.

۷- آشنایی با تئوریهای انگیزش به منظور ایجاد انگیزه در خود و كاركنان.

۸- توانایی همكاری اثربخش با سایر مدیران برای حل مسائل سازمان.

۹- توانایی برقراری ارتباطات انسانی با كاركنان در محیط كار. ( کولایی، ۱۳۸۰ )

مهارت های ادراکی[۲]

توانایی درك مشكلات كلی سازمان و اینكه هر كاری، مناسب چه بخشی از سازمان است. چنین دانشی به شخص اجازه می‌دهد كه براساس هدف‌های سازمان عمل كند نه بر پایه هدف‌ها و احتیاجات گروه مربوط به خویش.به موازات پیشرفت فرد از سطح سرپرستی به مقام‌های بالای مدیریت، نوع تركیب مهارت‌ها فرق خواهد كرد.به عبارت دیگر در سه سطح مدیریت مهارت‌های خاصی مورد نیاز است. بارنارد[۳] مهارت ادراكی را شناختن سازمان به عنوان یك مجموعه ی واحد و شناختن تمام موقعیت هایی كه سازمان با آن ها در ارتباط است». …


[۱] -Katz

[۲] -Conceptual skills

[۳] -Barnard

خرید فایل