مقاله آثار توجه بر مهارتهای ورزشی حرکتی

مقدمه ای بر روانشناسی……………………. ۲

مهارتهای مربوط به توجه و نقش آن در یادگیری حرکتی ۳

تعریف توجه …………………………….. ۶

گزینش هدف توجه …………………………. ۷

پاسخ سو گیری …………………………… ۸

علائق ورزشکارن ………………………….. ۹

طرحواره ذهنی …………………………… ۱۰

غربالگری محرکات نامربوط………………….. ۱۱

ابعاد توجه …………………………….. ۱۲

میزان توجه سازی ………………………… ۱۳

سبک توجه ………………………………. ۱۴

توجه گشاد درونی ………………………… ۱۴

توجه گشاد بیرونی ……………………….. ۱۵

توجه تنگ بیرونی ………………………… ۱۵

توجه تنگ درونی …………………………. ۱۵

زمان تعویض توجه ………………………… ۱۶

استرس …………………………………. ۱۶

جنبه تشدید توجه ………………………… ۲۱

تمرکز …………………………………. ۲۱

هوشیاری ۲۴

::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::

مقدمه ای بر روانشناسی ورزش

این فلسفه که عقل سالم دربدن سالم است ، به تمدن یونان وچین باستان بازمی گردد.

به هر حال ، فقط درسالهای اخیر است که دیسیپلینی ، که بنام روانشناسی ورزشی مشهود می با شد ، به عنوان جز مهمی ازعلوم ورزشی ، شناخته شده است . روانشناسی ورزشی دردودهۀ اخیر به شکل معناداری رشد وتوسعه یافته است . توجه وعلاقه به این رشته تدریجاً روبه افزایش است وگسترۀ دانش وابسته به این حوزه آنقدررشد کرده است که به شاخه های متعددی نیزتقسیم شده است . به مفهوم وسیع کلمه روانشناسی ورزشی کلاً دربرگیرنده جنبه های روانشناختی ، ورزشهای رقابتی ، تمرین ، آمادگی جسمانی ، استراحت وپیشرفت مهارتهای حدکتی می باشد . ….

توجه تنگ بیرونی

ورزشکارانی که گلف بازی می کنند و گوی می زنند یا در هر گونه فعالیت ورزشی ای که نیاز به تنگ و کانونی کردن توجه دارد، این سبک، از توجه به عمل مؤثرتری ، برخوردار است. این سبک برقراری توجه در اتخاذ پاسخ سریع در مقابل تغییرات شرایط بیرونی، کاستی دارد.

توجه تنگ درونی

این سبک کاربردش در شناخت خطاهای عملکرد و ضعف های استراتژی است. اما چنین گرایشات تشخیصی ای، خطر رشد تحلیل انتقادی فرد از خودش را نیز در بردارد. ورزشکاران بکار گیرنده این سبک در ورزشهایی که تغییرات در آنها با دور آهسته و با علائم کاملاً مشهود پیش می رود، بهتر عمل می کنند. ورزشکارانی که گرایش به گسست توجه دارند با این روش کمک می شوند. …

خرید فایل