مقاله آموزش با روشهای تغییر رفتار

آموزش به کمک روشهای تغییر رفتار

آموزش به کمک روشهای تغییر رفتار
برنامه تغییر رفتار
تعیین هدف
تعیین وضع فعلی رفتار و رسم خط پایه
انتخاب روش تغییر رفتار
انتخاب وابستگی های رفتار
روشهای افزایش رفتار
تقویت مثبت
تقویت منفی
روشهای ایجاد رفتار های تازه
یاد گیری از راه مشاهده یا سر مشق گیری
تقویت تفکیکی و شکل دهی رفتار
زنجیره کردن رفتار
کنترل محرکی
نظام های کنترل رفتار
کنترل محرک های پیشایندی
کنترل محرک های پیامدی
کنترل نمادی
زنجیره کردن وارونه
روشهای نگهداری رفتار
روشهای کاهش دادن رفتار های نا مطلوب
روشهای مثبت کاهش رفتار
تقویت رفتار های دارای فراوانی کم
تقویت رفتار های دیگر
تقویت رفتار های نا همساز
سیری
روشهای منفی کاهش رفتار
خاموشی
محروم کردن از تقویت
جریمه کردن
روش جبران کردن
تنبیه
مشکلات ناشی از تنبیه
منابع

——————————————

قسمتهایی از متن:

تغییر رفتار به کاربرد مجموعه ای از اصول و فنون یادگیری گفته می شود که هدف آن اصلاح رفتار فرد است و در ان هم ایجاد و افزایش رفتارهای مطلوب مورد نظر است و هم کاهش و حذف رفتارهای نامطلوب.تغییر رفتار اغلب با رفتاردرمانی معادل به کار می رود زیرا هردوروش بر اصول مشترکی مبتنی هستند.با وجود این هدف رفتاردرمانی غالبا درمان اختلالات رفتاری بیماران روانی است در حالی که هدف تغییر رفتار به طور عمده اموزش مهارتهای تحصیلی و اجتماعی به کودکان عادی و عقب مانده و اصلاح مشکلات رفتارهای تحصیلی و اجتماعی انان و نیز کمک به رفع مشکلات رفتاری نوجوانان بزهکار و ناسازگار است.

فرض بنیادی روشهای تغییر رفتار و رفتار درمانی این است که رفتارهای بهنجار و نابهنجار هر دو از اصول روانشناختی مشابهی پیروی می کنند.

تقویت رفتارهای ناهمساز:

در روش تقویت رفتارهای ناهمساز از طریق تقویت نکردن رفتار نامطلوب و تقویت کردن رفتاری که با ان ناهمساز یا مغایر است به کاهش رفتار نامطلوب می پردازیم.این روش بسیار شبیه به روش قبلی است با این تفاوت که در روش قبلی هر گونه رفتار به جز رفتار نامطلوب تقویت می شود اما در روش حاضر تاکید بر رفتار ناهمساز با رفتار نامطلوب است.

سیری:

در بخش تقویت مثبت گفتیم که تقویت بلافاصله یک رفتار منجر به افزایش فراوانی یا نیرومندی ان رفتار می شود.منظور از سیری ان است که تقویت یک رفتار برای مدتی طولانی ممکن است سرانجام سبب کاهش فراوانی یا نیرومندی ان رفتار شود.از این اصل روانشناسی می توان برای کاهش پاره ای از رفتارهای نامطلوب استفاده کرد.

روشهای منفی کاهش رفتار:

هدف از کاربرد روشهای مورد بحث در این قسمت کاهش مستقیم رفتارهای نامطلوب است.هر چند که تنها یکی ا این روشها با نام تنبیه معرفی شده است روشهای دیگر این قسمت نیز کمابیش دارای همان عوارض جانبی نامطلوب تنبیه هستند.به همین دلیل همه این روشها به روشهای تنبیهی شهرت دارند.این روشها به ترتیبی که معرفی خواهند شد عبارتند از خاموشی محروم کردن از تقویت جریمه کردن جبران کردن و تنبیه.

خرید فایل