مقاله اثرات ورزش بر سلامتی بدن

بدون شک می توان گفت اگر ورزش در زندگی ما نقش و اهمیت خودش را پیدا کند و برای آن برنامه داشته باشیم، این عارضه‌های ناخوشایند شاید از بین بروند یا کم رنگ تر شوند. زیرا شخص ورزشکار معمولاً سیگاری نمی‌باشد، به تغذیه سالم اهمیت می دهد، از اعصاب آرام تری برخوردار است، انرژی خود را درست مصرف می کند و کمتر اهل خشونت و عصبانیت است. افزون بر این اثرات مثبت ورزش بیش از این است زیرا ورزش باعث زیاد شدن توده عضلانی بدن و مصرف بیشتر انرژی نیز می شود. تمرینات مرتب و منظم ورزشی باعث کم شدن چربی می‌شود و نمی گذارد چاق و بیمار شوید. انرژی مصرفی روزانه با ورزش و زیادشدن توده عضلانی افزایش می یابد. ورزش پیر شدن و سالمندی را به تاخیر می اندازد و باعث حفظ تناسب اندام و زیبایی بدن افراد می شود، از پوکی استخوان جلوگیری می کند و سبب تقویت سیستم اسکلتی بدن می‌گردد. در ضمن ورزش به مصرف مستقیم اسیدهای چرب می‌انجامد، روش مطمئن و مناسب درمان چاقی و پیشگیری از برگشت آن است، زیرا عضلاتی که تحت تأثیر فعالیت ورزشی‌اند بدون نیاز به انسولین انرژی خود را علاوه بر گلوکز (نوعی قند مورد مصرف بافت ها و سلول های بدن) از اسیدهای چرب تامین می کنند. ورزش حتی برای بیمارانی که به مرض قند (دیابت) مبتلا می‌باشند مفید است. ورزش خطر ابتلا به بیماریهای قلبی، عروقی و سکته های مغزی را کاهش می دهد. ورزش باعث زیاد شدن مقدار گردش خون موثر در بدن می شود و از لخته شدن خون درسیاهرگ عمقی پا جلوگیری می‌کند و دستگاه قلبی عروقی و دستگاه تنفس و ایمنی بدن را تقویت می‌نماید. …

سرد كردن یا شل كردن بدن :

سرد كردن بدن بعد از انجام ورزش همانند گرم كردن قبل از انجام ورزش اهمیت دارد چرا كه به ماهیچه‏ها استراحت داده وضربان قلب را كم می‏كند و باعث برگرداندن آن به ریتم طبیعی‏اش می‏شود.

سرد كردن بدن باید لذت بخش بوده و شما با انجام آن احساس خوشایندی پیدا كنید.

با توجه به محرك‏ها و استرس‏هایی كه در دنیا وجود دارد كه می‏تواند شخص را از كارهایش باز دارد لازم است هر فردی نه فقط در زمان ورزش بلكه در هر وضعیتی برای آرام نگه داشتن خود از ورزش‏های سرد كننده استفاده نماید. در واقع حركات سرد كننده، یك عمل ضد استرسی كه بر روی زمین و با صرف كردن ۱ الی ۲ دقیقه وقت قابل انجام است.

الف) روی زمین دراز بكشید و پاها را اندكی از هم فاصله داده و بازوها را در كنار بدن و كف دست را به سمت بالا قرار دهید، چانه‏تان را به سمت قفسه سینه برده و گردن را اندكی روی بالش یا كف زمین فشار دهید، پاها را به سمت داخل و خارج بچرخانید. اگر انشگتان پای شما سفت و سخت است، آنها را نیز شل كنید و این احساس را در تمام پایتان منتشر كنید. …

خرید فایل