مقاله ارزشیابی توصیفی

ارزشیابی توصیفی

بخشهایی از متن:

مقدمه :
ارزشیابی تحصیلی یكی از عناصر مهم و اساسی برنامه های درسی و نظام های آموزش و پرورش جهان محسوب می شود . دراكثر دایرة المعارف های كه به موضوع نظامهای ملی آموزش و پرورش كشور ها می پردازند عنوان ارزشیابی از عناوین برجسته ای است كه مورد توجه قرار می گیرد .
در كشور ما ، سالهای سال ارزشیابی تحصیلی از یك سنت خاصی پیروی كرده است از بررسی آیین نامه و دستورالعمل هایی كه توسط نهاد عالی سیاست گذازی یعنی شورای عالی آموزش و پرورش ( در آغاز شورای عالی معارف و سپس شورای عالی فرهنگ ) تصویب شده است . ( از سال ۱۳۰۳ تاكنون ) رویكردی یكسان دیده می شود ، ارزشیابی مبنی بر امتحان ( كتبی ، شفاهی ) پرسش كلاسی كه آنهم نوعی امتحان است ، با ملاك های نمره ( ۲۰- ۰ ) در این روند هشتاد ساله وجود داشته است .

در این مقاله رویكرد جدیدی را به ارزشیابی تحصیلی طرح نموده كه این رویكرد جدید ارزشیابی توصیفی نامیده شده است و به پیشنهاد شورای عالی آموزش و پرورش و توسط حوزه معاونت آموزش عمومی و امور تربیتی وزارت آموزش و پرورش مورد مطالعه ، بررسی و اجرای آزمایشی قرار گرفته است امید آنكه با این كار نگرش مناسبی برای تغییر روند ارزشیابی تحصیلی در دوره ی عمومی ایجاد شود .

تعریف :
بكارگیری مقیاس مقوله ای رتبه ای ( در حد انتظار ـ نزدیك به انتظار ـ احتیاج به تلاش بیشتر ) به جای مقیاس فاصله ای ( ۲۰- ۰ ) و بكار گیری كارنامه ای توصیفی و ابزارهایی برای سنجش و ارزشیابی پیشرفت تحصیلی دانش آموزان متناسب با مقیاس مورد نظر

روش ها و راهكارها :
☻ارزشیابی تكوینی
☻ارزشیابی عملكرد
☻ابزارهای جمع آوری اطلاعات
در این طرح تلاش می شود كه ابزار های جمع آوری اطلاعات از فرآیند پیشرفت دانش آموزان تنها متكی بر امتحان نباشد و ابزار های دیگری چون چك لیست ها ( عبارت از فهرست مفاهیم مهارتها ، فرآیند ها و نگرش های ویژه ای كه حضور یا عدم حضور و تحقق آن ثبت و ضبط می شود )
برگ ثبت مشاهدات ( عبارت است توصیفی از مشاهده دانش آموزان در موقعیت های مختلف و رفتارهای ویژه ای كه از وی سر می زند ) ، پوشه كار ( بخشی از ارزیابی توصیفی كه بر مبنای نمونه هایی از كارهای برجسته دانش آموزان « نه همه آنها » در قالب پوشه كار انجام گیرد پوشه كار تأكید بر موادی دارد كه دانش موزان به وجود آورده اند مانند نوشته ها ، نقاسی ها و تكالیف و… این ابزار وسیله مفیدی برای ارزشیابی فرآیندی و عملكردی خواهد بود ) كارنامه توصیفی ( گزارش بصورت نسبتاَمشروحی از چگونگی پیشرفت دانش آموز ارایه می شود )
مقدمه :
ارزشیابی تحصیلی یكی از عناصر مهم و اساسی برنامه های درسی و نظام های آموزش و پرورش جهان محسوب می شود . دراكثر دایرة المعارف های كه به موضوع نظامهای ملی آموزش و پرورش كشور ها می پردازند عنوان ارزشیابی از عناوین برجسته ای است كه مورد توجه قرار می گیرد . ..

خرید فایل