مقاله ازدواج موقت (نکاح منقطع)

ازدواج موقت

عناوین:

۱- مقدمه

۲- زندگی امروز و ازدواج موقت

۳- جوان امروز و دوره بلوغ و بحران جنسی

۴- رهبانیت موقت ، كمونیسم جنسی یا ازدواج موقت؟؟

۵- ازدواج آزمایشی

۶- راسل و نظریه ازدواج موقت

۷- معایب و مفاسد نكاح منقطع و مسئله تعدد زوجات

۸- سرنوشت فرزندان در ازدواج موقت

۹- ازدواج موقت و مسئله حرمسرا

۱۰- علل اجتماعی حرمسرا سازی

۱۱- آیا تشریع ازدواج موقت ، برای تامین هوسرانی است؟

۱۲- حرمسرا در دنیای امروز

۱۳- منع خلیفه از ازدواج موقت

۱۴- حدیثی از امام علی (ع)

۱۵- انتقادات

:::::::::::::::::::::::::::::::::::::: قسمتهایی از متن:

۲-زندگى امروز و ازدواج موقت

چنانكه قبلا دانستیم ازدواج دائم مسؤولیت و تكلیف بیشترى براى زوجین تولید مى‏كند.به همین دلیل پسر یا دخترى را نمى‏توان یافت كه از اول بلوغ طبیعى كه تحت فشار غریزه قرار مى‏گیرد آماده ازدواج دائم باشد.خاصیت عصر جدید این است كه فاصله بلوغ طبیعى را با بلوغ اجتماعى و قدرت تشكیل عائله زیادتر كرده است.اگر در دوران ساده قدیم یك پسر بچه در سنین اوایل بلوغ طبیعى از عهده شغلى كه تا آخر عمر به عهده او گذاشته مى‏شد برمى‏آمد،در دوران جدید ابدا امكان پذیر نیست.یك پسر موفق در دوران تحصیل كه دبستان و دبیرستان و دانشگاه را بدون تاخیر و رد شدن در امتحان آخر سال و یا در كنكور دانشگاه گذرانده باشد،در ۲۵ سالگى فارغ التحصیل مى‏گردد و از این به بعد مى‏تواند درآمدى داشته باشد.قطعا سه چهار سال هم طول مى‏كشد تا بتواند سر و سامان مختصرى براى خود تهیه كند و آماده ازدواج دائم گردد.همچنین است‏یك دختر موفق كه دوران تحصیل را مى‏خواهد طى كند.

۳- جوان امروز و دوره بلوغ و بحران جنسى

شما اگر امروز یك پسر محصل هجده ساله را كه شور جنسى او به اوج خود رسیده است تكلیف به ازدواج بكنید،به شما مى‏خندند.همچنین است‏یك دختر محصل شانزده ساله.عملا ممكن نیست این طبقه در این سن زیر بار ازدواج دائم بروند و مسؤولیت‏یك زندگى را-كه وظایف زیادى براى آنها نسبت‏به یكدیگر و نسبت‏به فرزندان آینده‏شان ایجاد مى‏كند-بپذیرند. …

۱۱- آیا تشریع ازدواج موقت‏براى تامین هوسرانى است؟

اما بخش دوم.در هر چیزى اگر بشود تردید كرد،در این جهت نمى‏توان تردید كرد كه ادیان آسمانى عموما بر ضد هوسرانى و هوا پرستى قیام كرده‏اند،تا آنجا كه در میان پیروان غالب ادیان ترك هوسرانى و هوا پرستى به صورت تحمل ریاضتهاى شاقه درآمده است.

یكى از اصول واضح و مسلم اسلام مبارزه با هوا پرستى است.قرآن كریم هواپرستى را در ردیف بت پرستى قرار داده است.در اسلام آدم‏«ذواق‏»یعنى كسى كه هدفش این است كه زنان گوناگون را مورد كامجویى و«چشش‏»قرار دهد،ملعون و مبغوض خداوند معرفى شده است.ما آنجا كه راجع به طلاق بحث مى‏كنیم مدارك اسلامى این مطلب را نقل خواهیم كرد.

امتیاز اسلام از برخى شرایع دیگر به این است كه ریاضت و رهبانیت را مردود مى‏شمارد،نه اینكه هواپرستى را جایز و مباح مى‏داند.از نظر اسلام تمام غرایز(اعم از جنسى و غیره)باید در حدود اقتضاء و احتیاج طبیعت اشباع و ارضاء گردد.اما اسلام اجازه نمى‏دهد كه انسان آتش غرایز را دامن بزند و آنها را به شكل یك عطش پایان ناپذیر روحى درآورد.از این رو اگر چیزى رنگ هوا پرستى یا ظلم و بى‏عدالتى به خود بگیرد،كافى است كه بدانیم مطابق منظور اسلام نیست.

جاى تردید نیست كه هدف مقنن قانون ازدواج موقت این نبوده است كه وسیله عیاشى و حرمسراسازى براى مردم هوا پرست و وسیله بدبختى و دربدرى براى یك زن و یك عده كودك فراهم سازد. ….

خرید فایل