مقاله انواع املاح معدنی و راههای جذب و اثرات آنها

املاح معدنی

قسمتهایی از متن:

املاح معدنی تركیبی از شبه فلزات مانند كلر cl، كربنC ،هیدروژن H،گوگرد S ،ازت N ،فسفرP ،فلوئورF ،برم Br ، ارسنیك As وفلزات مختلف مثل ؛ سدیم Na ،پتاسیم K،منیزیم Mg،منگنزMn ،آهن Fe،روی Zn،مسCu ، نیكل Ni،كوبالتCDوآلومنیوم Alوسرب Pbو . . . . می باشد .

این املاح در بدن انسان قابل هضم و جذب می باشد و قسمت اعظم رشد و نمو بدن و فعل و انفعال های شیمیائی و فیزیولوژی بوجود آنها بستگی دارد .

چون اندامهای بدن انسان قادر به ساختن این اجسام نیستند باید مایحتاج بدن از راه خوراكی تامین گردد ، مصرف صحیح مواد خوراكی در طول روز مثل ؛ انواع سبزیجات و میوه جات و سایر مواد خوراكی حبوبات ، غلات ، گوشتها ، لبنیات و . . . تامین كننده این املاح هستند ، در این بخش به انواع مواد خوراكی و ویژگیهای آنها اشاره كرده ام .

كلورین :

این ماده به منزله سپور بدن است زیرا كلورین مواد زائد را از بدن خارج كرده از پیوره دندانها و چاقی زیاد جلوگیری می كند و یك تركیب میكروب كش می باشد و مانع مسمومیتهای خود بخودی خون می شود و انواع مواد زائد و سموم را از انسان بیرون می ریزد از اینرو برای اشخاص چاق فوق العاده لازم است كلورین مهمترین ماده پاكیزه كننده بدن است البته این ماده می تواند درصورت مصرف نادرست زیان بار باشد ، كلورین پتاسیم بدن را خنثی كرده و با آن واكنش نشان می دهد ،البته فوائد آن بیشتر است ، مردمی كه بدن آنها بیش از حد لازم كلورین دارد ، افرادی بسیار شوخ و بی نزاكت هستند.

این ماده غدد زبان و اعصاب را در نزدیكی معده تحریك كرده و گرسنگی كاذب ایجاد می كند بهتر است این گرسنگی با مصرف میوه و سبزی بر طرف شود.

كلورین بدن را میتوان با مصرف غذاهای زیر تامین كرد :

مارچوبه Asparagus ، خیار Cucumber ، كاهو Lettuce ، نارگیل Coconut ، آب چغندر Beetjuice ،پنیر تخمیر شده ، گردو ، شیر بز Goats Milk

فسفر و فسفاتها

این شبه فلز درخاك بصورت فسفات وجود دارد و با غذا به بدن انسان می رسد . فسفر در تركیب پیاز ، مغز ، مغز حرام ، مغز استخوان و مایعات بدن نقش حساسی دارد دركارهای فكری این ماده مصرف می شود و عمل آن نظیر۲+Ca كلسیم بوده و تنظیم آن بعهده كبد می باشد كه این عمل را باكمك ویتامین (D-C) انجام می دهد ، در بیماران معتاد تحت درمان بوسیله داروهای متادون و كلونیدین كه عوارض این داروها تاثیر بر روی كبد می باشد تنظیم فسفر بدن بخوبی انجام نمی شود، یكی از مواردی كه در مورد این بیماران باید رعایت گردد مصرف غذاهای دریایی و گردو ، پسته و فندق و انواع آجیل بغیر از انواع تخمه می باشد به منظور تنظیم فسفر و فعالیت بموقع شبكه های عصبی و سلولهای مخچه . …

فوائد كلی مصرف میوه جات :

میوه جات سرشار از قندهایی هستند كه این قندها مناسب عضلات ما هستند ، عضلات بدن حریص به مصرف این قندها هستند ، به همین جهت مصرف میوه جات برای ورزشكاران یاكارگران معدن وبطور كلی افرادی كه كارهای سخت بدنی می كنند بسیار ایده آل ومناسب می باشد ،قند میوه جات دربدن بطور كامل مصرف می شود وحتی میوه هایی كه قند آن را فروكتوز تشكیل می دهد برای اشخاص پرهیزدار اجازه داده شده است ، میوه جات علاوه براین قندها كه منبع مهم تامین كننده انرژی مورد نیاز انسان هستند دارای اسیدهایی مثل : اسید مالیك ، اسید سیتریك ، اسید تارتاریك و اسید اسكوربیك هستند ، این اسیدها دردستگاه بدن می سوزند واملاح قلیائی بجای می گذارند و این املاح ترشحات معدی رازیاد كرده وجریان صفرا را منظم می كند.

پوست میوه جات چون درمجاورت هوا وآفتاب قرارگرفته است ، بیش از گوشت میوه جات دارای ویتامین A می باشد خیلی از میوه ها سرشار از ویتامین ث هستند ، میوه ها دارای تركیبی بنام سلولوز هستند كه مواد زائد موجود در طول مجاری روده ها را بخارج می راند وآب میوه جات تامین كننده آب مورد نیاز بدن است درضمن باعث نرم وشل شدن وتخلیه آسان مدفوع می شود. …

خرید فایل