مقاله انواع هوش و کاربرد هوش های چندگانه

مقدمه :
هوش زبانی/ كلامی
هوش موسیقیایی/ موزون
هوش فضایی/ بصری
نقش های هوش حركتی/ جسمانی:
الف)بازیگری:
ب)ورزشكاران
هوش حركتی/ جسمانی و آموزش
هوش درون فردی
هوش میان فردی
كاربرد هوش های چندگانه در آموزش:
كاربرد هوش های چندگانه در آموزش دست كرال سینه (شنا)
همبستگی مثبت:
مسئولیت فردی:
تعامل چهره به چهره (كنش متقابل)
مهارت های اجتماعی:
پردازش گروهی
اهداف:
تصمیمات
بازنگری و مداخله:
پردازش تصمیمات
جدول ارزشیابی عملكرد معلم در آموزش از طریق همیاری
منابع:

======================

مقدمه :

پس از ۸۰ سال، یكی از روانشناسان دانشگاه هاروارد به نام گاردنر به مخالفت با این نظریه (نظریه سنجش هوش) پرداخت. به نظر وی هوش در فرهنگ ما، به درستی تعریف نشده است وی به وجود حداقل هفت هوش اصلی شاره می كند كه به تازگی نیز مورد دیگری را به این مجموعه اضافه كرده است (گاردنر۱۹۹۹)، به نظر وی هوش، با توانایی تحلیل مسائل و نیز برخورداری از كارآیی در محیطی طبیعی و واقعی، ارتباط زیادی دارد. گاردنر در كتاب چارچوبهای ذهن ۷ نوع هوش را با عناوین زیر مطرح كرد:

۱) هوش زبانی/ كلامی ۲) هوش موسیقیایی/ موزون ۳) هوش منطقی/ ریاضی

۴) هوش بصری/ فضایی ۵) هوش بدنی/ جنبشی ۶) هوش درون فردی

۷) هوش میان فردی

كه اخیراً نیز مورد ۸ با عنوان هوش طبیعت گرا بدان اضافه شده است. حال به توصیف تك تك این هوشها می پردازیم :

هوش زبانی/ كلامی: این هوش با كاربرد زبان در ارتباط است. شعرانسبت به معانی لغات حساس اند و تفاوت های ظریف بین لغات را درك می كنند. نسبت به صدا، ریتم ها، آهنگ صدا ووزن لغات نیز حساس هستند پس یك شاعر می تواند به عنوان فردی مستعد در حوزه هوش زمانی قلمداد شود.

گاردنر بر چهار جنبه از دانش زمانی كه اهمیت آنها به طور چشمگیری در جامعه انسانی ثابت شده است، تأكید می كند این چهار جنبه عبارتند از: ۱- فن سخنوری ۲- توانش حافظة كلاسی كه به فرد برای به خاطر آوردن اطلاعات كمك می كند، متون كتابهاست ۴- توانش برای شرح فعالیتها(توانایی استفاده از زبان برای به كارگیری تحلیل های فرازبانی. …

در سالهای اخیر بسیاری از معلمان فواید اثرگذاریهای راهبردهای یادگیری از طریق همیاری را دریافته اند. در اساس، یادگیری از طریق همیاری یك قالب یا چهارچوب آموزشی ای است كه در آن گروههای دانش آموزی ناهمگن از سوی معلم شكل داده می شوند، و به فعالیت می پردازند. در درون هرگروه یادگیری، دانش آموزان به فعالیت های عدیده ای می پردازند كه نیازمند همكاری و حمایت دوجانبه است. امروزه، متخصصان آموزش و پرورش الگوهای گوناگونی را برای همیاری به كار می برند كه، در هر كدام برخی موارد مورد تأكید است. با وجود تفاوتهای الگوها، پنج عنصر در استفاده از الگوی یادگیری از طریق همیاری بسیار اساسی به نظر می آید: همبستگی مثبت، مسئولیت فردی، تعامل چهره به چهره، مهارتهای اجتماعی و پردازش گروهی.

  • همبستگی مثبت:

فعالیت گروهیزمانی شكل همیاری به خود می گیرد كه اعضای گروه همه باور می كنند كه موفقیت هر یك، در گرو موفقیت فردفرد اعضای گروه است. بنابراین، برای تحقق هدف های گروه، این همبستگی بین دانش آموزان باید به طور مداوم حفظ شود. تحقق همبستگی از راههای گوناگونی ماندد: تقسیم كار، توزیع منابع آموزشی و تعیین نقش افراد در گروه امكان پذیر است.

  • مسئولیت فردی:

مسئولیت فردی به این معنی است كه هر یك از افراد گروه خود را موظف بداند در مورد تكالیف تعیین شده برای گروه، به خوبی مطالعه كند و آنها را انجام دهد تا یاد بگیرد. زیرا او مسئولیت آموزش سایر اعضای گروه را نیز به عهده دارد. بنابراین، تمام اعضای گروه تلاش می كنند كه تكالیف تعیین شده را هر چه بهتر انجام بدهند تا نسبت به مسئولیت آموزشی خود كوتاهی نكرده باشند. …

خرید فایل