مقاله اهمیت نظام آموزش و پرورش

اهمیت نظام آموزش و پرورش :

نظام آموزش و پرورش بنا به ضرورت تغییرات اجتماعی یكی از سازمانهای پیچیده و بزرگ اجتماعی در هر كشوری محسوب می شود و با رشد و توسعه اجتماعی و فرهنگی و اقتصادی پیوندی ناگسستنی دارد و به تدریج از یك حالت ساده ابتدایی به یك حالت پیچیده در آمده است . ثمر بخشی این نظام از یك سو ، تبدیل انسانهای مستعد سالم ، بالنده ، متعادل و رشد یافته است و از سوی دیگر تامین كننده نیازهای نیروی انسانی جامعه در بخشهای متفاوت فرهنگی ، اجتماعی و اقتصادی است . به دلیل چنین اهمیتی است كه در عصر حاضر همه دولتهای جهانی از كوچك و بزرگ ، قدرتمند و ناتوان و صنعتی تا در حال توسعه ، پرداختن به آموزش و پرورش مردم خود را در شمار وظایف اساسی می دانند و برای همگان ، سراسری و حتی اجباری كردن آن ، تعهدات سنگینی در قانونهای اساسی و بنیاد خود می گنجانند و درصد زیادی از تولید ناخالص ملی و بودجه جاری كشور را به این امر اختصاص می دهند . امروز به دلیل گسترش علوم و تجارب بشری و توسعه فن آوری و پیشرفتهای صنعتی ، گرایش به سازمانهای آموزش و پرورش امری فراگیر و جهانی شده است . به حدی كه یكی از شاخصهای مهم رشد هر جامعه را وسعت دامنه وظایفی می دانند كه نظام آموزش و پرورش آن به عهده گرفته است . استقبال روز افزون جوامع گوناگون از آموزش و پرورش سبب شده است كه دولتهای مركزی یا ایالتی یا محلی ، سعی كنند با اتخاذ سیاستهای بخردانه ، به آرمان مردم جامعه گوناگون از آموزش و پرورش عمومی و تخصصی میزان برخورداری از آموزش و پرورش عمومی و تخصصی متفاوتند . مثلاً در برخی از كشورها آموزش و پرورش عمومی و اجباری تا پایان دوره متوسطه ، در بعضی تا پایان دوره راهنمائی و در برخی تا پایان دوره ابتدایی انجام می گیرد .

تاریخچه آموزش دبستانی در ایران :

دركشور ما ظهور اسلام و تاثیر نگرشهای ارزشمند مذهبی و شفارشات حضرت رسول اكرم (ص) و ائمه معصومین مبنی بر احترام و توجه به حقوق كودك و برخوردهای انسانی نسبت به او ، بی شك در توجه به تربیت و شكل گیری مراكز آموزش و پرورش كودكان سهم بسزایی داشته است . خانه ها ،مساجد و مكتب خانه ها و بالاخره مدارس بزرگ آغازگر فعالیت در زمینه تعلیم وتربیت كودكان خردسال بوده اند . شبستانهای مساجد نخستین مركز تعالیم دینی بوده است كهمدرس درگوشه و زوایای شبستانها و صحن مساجد به تدریس و تعلیم مشغول می شدند . مكتب خانه جایگاه خواندن و آشنایی با الفبا و خواندن قرآن و برخی كتابهای مشهور فارسی و گاهی نوشتن بوده است و كودكان از ۷ سالگی به مكتب می رفتند . به هر حال آوزشگاهها در ایران و دوره های مختلف تاریخی تحول و رشد بسیاری یافتند از جمله تاسیس دارلفنون در كلیه شوون فرهنگی ، آموزش و پرورش كشور ما تحولی عظیم را پدید آورد و از آن پس آموزشگاههای متعددی به وجود آمدند . درسال ۱۲۹۰ شمسی قانون اساسی معارف ایران درمورد همگانی شدن آموزش ابتدایی به تصویب رسید و به تدریج آموزش مكتب خانه ای به آموزش دبستانی تبدیل شد .

خرید فایل