مقاله عوامل فرهنگی اجتماعی شکست تحصیلی و جبران آن

مطالب:

۱ـ همپوشی ریشه های اجتماعی ـ آموزش و شخصی

۲ـ موقعیت اجتماعی اقتصادی دانش آموز و سطح آروزهای او

۳ـ به سوی تحلیل اجتماعی ـ فرهنگی دقیق

راهنمایی تحصیلی به عنوان پیشگیری و راهنماییهای مجدد به عنوان جبران شكستها

۱ـ راهنمایی تحصیلی بنابر سطح و همچنین شكل هوش

۲ـ راهنمایی پیش حرفه ای

۳ـ هدایت تحصیلی و حقوق دانش آموز

نتیجه گیری كلی

=====================

قسمتهایی از متن ابتدایی و انتهایی مقاله:

ریشه های اجتماعی ـ فرهنگی شكستها و تدابیر جبرانی متداول

یكی از ریشه های مهم شكستهای تحصیلی مربوط به ساختارهای مسلماً بسیار به هم مرتبط ـ جامعه و مدرسه در سطوح مختلف آنها می شود پ . بوردیو و پاسرون دقیقاً نشان داده اند كه چگونه سازمان آموزش سعی دارد جامعه را در همان وضع و با همان سلسله مراتب در خود بازسازی كند . با این حال غالباً در مدرسه وجود نیروی دگرگونی اجتماعی بالقوه ای تشخیص داده شده است . گر چه از این لحاظ باید از هر گونه خیال پردازی خودداری كرد و اگر چه مدرسه به خودی خود رهایی بخش نیست اما نقش آن در یك جامعه دموكراتیك نمی تواند مشروع دانستن تفاوت گذاریهای اجتماعی ـ اقتصادی بین دانش آموزان و حتی تأیید این امر باشد . عقیده منفی گرایانه ای كه بر حسب آن مدرسه بدون یك انقلاب سیاسی و اجتماعی كامل دارای قدرتی نخواهد بود دیگر پذیرفتنی نیست زیرا اگر این اصل هم قبول شود یارای آن را ندارد كه تاریخ و اثرات آن را پیش بینی كند . سازمانهای آموزشی نیرویی را در اختیار دارند كه از آن باید برای كاستن از مشكلات پیچیده اجتماعی ـ فرهنگی استفاده كنند از این راه كه به دانش آموزان خود پذیرش و تربیتی را تفویض كنند كه تا حدی رهایی بخش آنان از رنج نابرابریهای اجتماعی ـ اقتصادی باشد . نابرابریهایی كه تا كنون تحمل كرده اند و هم اكنون متحمل می شوند . ….

نتیجه گیری كلی

زندگی و آینده

دیوان استیناف دادگاه مدرسه

چنان كه یادآور شدیم ، اندوه بار است كه یك هدایت تحصیلی نیمه خودكار و غالباً شتابزده هنوز جایگاه و وظیفه ای را داشته باشد كه بایستی مشاوره ای سه جانبه مركب از : هیأت آموزشی و راهنمایان ، والدین و جوانان احراز كند به همین سبب ، حائز اهمیت است كه ، در حال حاضر ، والدین اطلاعاتی را كه توانسته اند جمع آوری كنند در اختیار رئیس مؤسسه آموزشی معلمان و راهنمای تحصیی قرار دهند . اطلاعاتی كه موظف بوده اند ، از لحاظ نحوة كار دانش آموز ، احساسی كه از وضع تحصیلی خود دارد و بازخورد شخصی وی نسبت به سعادت كنونی و آتی خویش ، طی سال تحصیلی یادداشت كنند تا بتوانند در آخرین مرحله به تلخیص آنها بپردازند . به طور خلاصه مفیدتر آن كه دانش آموز و والدین او با فرایند های هدایت تحصیلی و هدایت مجدد تحصیلی با گونه ای اعتماد برخوردار كنند و ضمناً در خصوص شخصیت دانش آموز تواناییهای بالقوه او و صفاتی كه تنها شروع به شكوفایی كرده اند ولی هنوز مدرسه متوجه نشده است ؛ لیكن گرایش به ارزشیابی ویژه ای دربارة او بر حسب معیارهای خاص خویش دارد ، دارای آگاهیها و قاطعیت كافی باشند . مؤسسه آموزشی از آنچه كه دانش آموز انجام داده آگاه است و والدین و خود او از آنچه كه او هست اطلاع دارند . لیكن اینان باید بتواند این مطلب را اظهار نمایند و با قاطعیت آن را بگویند . …

خرید فایل