مقاله مباحث تئوری و شناختی كلاس درس تربیت بدنی و روش تدریس آن

مقاله مباحث تئوری و شناختی كلاس درس تربیت بدنی و روش تدریس آن

مطالب:

كلید واژه ها……………………………………………………… ۱

مقدمه……………………………………………………………. ۳

۱- هنرتدریس…………………………………………………… ۴

۲- تعیین و طبقه بندی اهداف تدریس………………………… ۴

۳- روشهای تدریس…………………………………………….. ۵

۴- محسنات و معایب روشها………………………………….. ۸

۵- انتخاب یك شیوه تدریس…………………………………… ۱۰

۶- بررسی وضعیت موجود درس تربیت بدنی در كشور……… ۱۰

۷- پیشنهادات………………………………………………….. ۱۲

منابع……………………………………………………………… ۱۴

:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::

قسمتهایی از متن:

مقدمه

تدریس (TEACHING) تركیبی از علم و هنر است. علم یا دانش تدریس را می توان با مطالعه اصول یادگیری، مدل ها و روش های آموزش، آشنایی با استراتژی ها و فنون تدریس و سایر یافته های آموزشی به دست آورد. اما هنر تدریس یك مهارت عاطفی، اجتماعی و اخلاقی است كه ارتباط زیادی با ویژگی های فردی یا شخصی معلم دارد. هنر تدریس فقط از طریق مطالعه كتب و منابع علمی حاصل نمی شود، بلكه به علائق شخصی معلم، حساسیت شغلی و بازبینی مستمر (خود ارزیابی) از نتایج كار خود بستگی دارد.

تدریس، فرایندی است كه در آن معلم واسطه یادگیری می شود، بنابراین حضور مستقیم معلم در كلاس تربیت بدنی و تعامل با دانش آموز ضروری است. چون برخلاف بسیاری از فعالیت های آموزشی در مدرسه، یادگیری با عمل و تمرین، تعامل نزدیك عاطفی – اجتماعی و ارائه بازخودرهای مستمر آموزشی برای اصلاح حركات تمرین در كلاس تربیت بدنی حیاتی است، علاوه بر آن، منابع آموزشی زیادی در دسترس دانش آموز قرار ندارند تا مهارت های آموخته شده را تكرار یا مرور كند. با توجه به اهمیت كار معلم تربیت بدنی در زنگ ورزش در این مقاله سعی بر آن است كه به ذكر یكسری از موارد مثل هنر تدریس- روشهای تدریس – انتخاب شیوه تدریس و یكسری اصول جهت كار مربیان تربیت بدنی بصورت پیشنهادی با استفاده از تحقیقات مجله ای و پایان نامه ها ذكر شود.

شیوه تدریس دو جانبه یا ارتباطی (Recioprocal)

در این شیوه ،‌ در میزان تصمیم گیری از طرف معلم به شاگرد ، تغییر قابل ملاحظه ای مشاهده می شود . مشاهده یار و یا همشاگردی به منظور تجزیه و تحلیل و آنچه كه باید فرا گرفته شود ، در این روش مورد توجه قرار می گیرد . در این شیوه ،‌معلم فرم خاصی تهیه می كند كه در آن معیارهای ارزشیابی را مشخص كرده است . او این فرم را به دانش آموزان می دهد و از هر كدام از آنها می خواهد كه آنچه یار او انجام می دهد ، به دقت مشاهده كند و شرح دهد ،‌یا علامت بگذارد . این فرم را می توان برای آسان تر شدن قضاوت هر دانش آموز ، با تصویر صحیح حركت و مراحل آن همراه كرد . به طور معمول ، این شیوه توسط معلم شرح و نشان داده می شود و نحوه استفاده از فرم نیز به دانش آموزان آموزش داده می شود . سپس با تعیین زمان مشخص توسط معلم ، دو نفر انتخاب می شوند ؛ یك نفر به عنوان ارزیاب و دیگری به عنوان انجام دهنده ، به انجام حركت و تمرین می پردازند . در حین انجام حركت و تمرین ، یار مقابل باید برای ارزیابی نهایی ، بازخوردهای اصلاحی را به نفر مقابل ارائه دهد . پس از هر ارزیابی ، نقشها عوض می شوند .

۴- محسنات و معایب روشها

اگرچه به كارگیری هر روش می تواند به میزان قابل ملاحظه ای در پویایی هر كلاس نقش عمده ای ایفا كند ، اما هر روش به نوبه خود ، محاسن و معایبی دارد . استفاده از روش فرمانی ، باعث كنترل بهتر كلاس می شود . اگر محدودیت زمان مطرح باشد ، این روش موثرتر و اثر بخش تر خواهد بود . استفاده از این روش ، دانش آموزان را قادر می سازد تا اهداف نهایی را به طور مستقیم درك كنند ، بنابراین آنچه را كه نباید انجام دهند ، برایشان روشن می شود . همچنین امكان كنترل كلاس برای گروه های زیاد ، بهتر می شود . بی توجهی به نیازها ، علاقه مندیها و توانایی های دانش آموزان ، فراهم نكردن زمینه مناسب جهت نوآوری و بروز خلاقیت ها و در نهایت ، ‌بی توجهی به افكار دانش آموزان ، از مهمترین معایب این ارزش است . …

خرید فایل