مقاله نقاط ضعف و قوت آموزش الکترونیک (مجازی)

بررسی نقاط قوت و ضعف آموزش الكترونیك

فهرست:

بررسی نقاط قوت و ضعف آموزش الكترونیك

آموزش از راه دور، راه حلی برای چالشها

تغییر ساختار سازمانها

نگرشی نو بر نقش فناوری در بهسازی سازمان

مزایای استقرار و بهره گیری از آموزش مجازی در سازمان

كاهش هزینه آموزش

كارایی و اثربخشی بیشتر

بهبود عملكرد

بهبود رقابت پذیری

دانشگاه مجازی یا اینترنتی

ویژگی های زیر دانشگاه مجازی را از دانشگاه سنتی متمایز می سازد:

پاره ای از مزایای دانشگاههای مجازی

آموزش مجازی در نظام آموزش عالی ایران

راه حلهای الكترونیك

اولین گام برای محتواسازی

تدبیر: مشكلات پیش روی اجرای مناسب آموزش الكترونیك در كشور كدامند؟

ضرورت استفاده از آموزش الكترونیك

موسسات اینترنتی و تنگناهای پیش رو

جامعه دانش آموزی و آموزش الكترونیك

حضور پررنگ بخش خصوصی

اهداف و ویژگیهای آموزش های مجازی

روشهای ارائه آموزش مجازی

نتیجه گیری

منابع

:::::::::::::::::::::::::::::::: قسمتهایی از متن:

بررسی نقاط قوت و ضعف آموزش الكترونیك

امروز دیگر ساختار و فرایند سنتی آموزش جوابگوی نیازهای جوامع انسانی در عصر اینترنت نیست چرا كه از سالهای آغازین قرن بیست و یكم، هریك سال ونیم، یكبار قلمرو دانش بشری بیش از دو برابر می شود تا آنجا كه تغییرات علمی، فرمهای سریع و ناپیوسته قرن گـــذشته را پشت سر می گذارد و جهش گونه رخ می دهند. در چنین شرایطی است كه افراد جامعه برای هماهنگی با تغییرات دائمی و شتابان پیرامون خود به آموزشهای مدرن نیاز فزاینده ای پیدا مــی كنند.

مدت زمانی نیست كه صحبت از آموزش الكترونیك یا به تعبیری آموزش برمبنای رایانه در كشورمان مطرح شده است. آنچه كه همواره مورد پرسش مسئولان و صاحبنظران مسایل آموزشی و مدیریتی كشور بوده است، چگونگی راه اندازی این نوع آموزش در نظام آموزش عالی، صنایع و سازمانهای مربوط است، زیرا نتایج حاصل از مقایسه آموزشهای الكترونیك با شیوه های سنتی آمـــوزش كه منحصر به كلاس درس، ابزارهای ابتدایی آموزش و شیوه معلم محور است نشـان می دهد كه مزیتها و قابلیتهای آموزش برمبنای رایانه ها و اینترنت بسیار كارا، علمی، ســریع و كم هزینه تر می باشد. همین نتایج، اكثر جوامع را تشویق به راه اندازی مدارس و دانشگاههای اینترنتی و نیز سازمانهای مجازی كرده است تا سازمانها و مراكز علمی آنها به صورت ON LINE در شبكه ای گسترده به امر آموزش از راه دور بپردازند. …

ویژگی های زیر دانشگاه مجازی را از دانشگاه سنتی متمایز می سازد:

! محدود به یك مكان فیزیكی نیست

! به مدد قدرت فناوری های نوین، ارتباطات جهانی دانشجویان، اساتید، دانش آموختگان و پژوهشگران را در یك محیط انعطاف پذیر و دائماً متغیر جهت تولید و توزیع دانش، ممكن می سازد.

نظام آموزش عالی كشور برای مواجهه با رشد روزافزون جمعیت و افزایش تصاعدی تقاضاهای اجتماعی برای دسترسی به فرصتهای آموزشی بویژه در سطوح عالی و دانشگاهی ونیز ناتوانی و ناكارامدی سیستم فعلی و محدودیت منابع مالی در پاسخ به این تقاضاها، و همگام شدن با پیشرفتهای جهانی، باید برای كاهش آسیبهای روانی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی ناشی از تقاضاهای پاسخ داده نشده، به استراتژی ها و سازوكارهایی فراتر از ساختارهای كهنه دیروزی بیاندیشد و با ایجاد دانشگاههای مجازی در كنار و موازی دانشگاههای سنتی، به عنوان مكمل، نه جایگزین و رقیب، فرصتهای آموزشی متنوع، غنی و گسترده ای را برای متقاضیان فراهم كند. اگرچه حركت به سمت ایجاد موسسات مجازی در یك ساله اخیر در ایران آغاز گشته است اما بدیهی است تحقق و موفقیت این حركتها و اقدامات، مستلزم بررسی ابعاد نظری و ادراكی آنها در اجرا است

مطالعات تطبیقی از جمله بررسی آموزش مجازی در مناطق ده گانه جهان، بیانگر رشد شتابان و روزافزون آموزشهای مجازی به اشكال و انواع گوناگون است.

دانشگاههای سراسر جهان اقدامات قابل توجهی در راستای راه اندازی دانشگاه مجازی انجام داده اند.

ظهور دانشگاههای مجازی به اشكال زیر دیده شده است:

۱ – موسسات آموزش از راه دور (ابر دانشگاهها) كه به صورت مستقل یا با تركیب محیط سنتــــــی و مجازی به ارائه آموزش می پردازند.

۲ – موسسات آموزشی متعارف سنتی كه از فناوری های اطلاعات و ارتباطات برای تقویت آموزش حضوری، بهبود كیفیت، افـــزایش بهره وری و انعطاف پذیری، و به امید كاهش هزینه ها و افزایش درآمدها ازطریق جـــذب دانشجوی بیشتر استفاده می نمایند. …

خرید فایل