مقاله ورزش و اثرات جسمی ؛ روانی آن

مقاله ورزش و اثرات جسمی – روانی آن

اهداف مقاله

• ۱- آشنایی فراگیران به اثرات مثبت جسمی و روحی روانی ورزش.

• ۲- جدی گرفتن امر ورزش و تحرك به گونه‌ای كه افراد ورزش را جزئی از كارهای روزانه خود بدانند.

• ۳- تاثیر به نگرش و عملكرد فراگیران و كمك به كاهش میزان بیماری‌ها با اجرای تمرینات ورزشی.

خلاصه

ورزش و فعالیت جسمانی ، روشی برای ارتقاء سلامت و پیشگیری از بیماریهای جسمی و روانی است . افرادی كه از آمادگی و توان جسمی خوبی برخوردار هستند ، در فعالیت‌های اجتماعی و فردی موفق‌ترند. زیرا این افراد از شادابی ، انرژی و سلامت بیشتری برخوردارند. در این مقاله به اختصار به اثرات ورزش در سلامت جسم و سلامت روانی اجتماعی اشاره شده است؛ توجه به نتایج مفید ورزش در نیروهای مسلح از اهمیت خاصی برخوردار است؛ زیرا علاوه بر كاهش هزینه‌های درمانی نیروهای مسلح ، آمادگی جسمی و رزمی نتیجه اصلی و مفید ورزش خواهد بود.

مقدمه

وَرزش به فعالیتها یا مهارتهای عادی جسمانی‌ای گفته می‌شود که بر پایه یک رشته

قوانین مورد توافق همگانی و با اهداف تفریحی، یا برای مسابقه، نشاط شخصی،

دستیابی به ورزیدگی، مهارت جویی یا آمیزه‌ای از این اهداف انجام می‌گیرد. تعریف

ورزش به هدف و منظور از انجام آن بستگی دارد. برای نمونه پیکارهای شنا که در

برابر هزاران نفر در یک استخر سرپوشیده مسابقاتی انجام می‌گیرد یک گونه از

ورزش بشمار می‌رود در حالیکه شنا در یک استخر معمولی یا در دریا یک تفریح

شمرده می‌شود. رشته‌های فراوانی در ورزش وجود دارند و مردم زمان و هزینه

زیادی را چه به عنوان شرکت کننده و چه به عنوان تماشاگر صرف ورزش می‌کنند.

ورزش و ورزش کردن طی سالیان طولانی از قالب یک تفریح و سرگرمی به قالب

یک حرفه و فعالیت درآمده است و تعداد بیشماری از ورزشکاران حرفه‌ای در سراسر

جهان از طریق ورزش به ثروت و زندگی رسیده اند. این یکی دیگر از خصوصیات

ورزش به شمار می‌آید.

….

اثرات ورزش بر سلامت روانی و اجتماعی

نتایج تحقیقات مختلف نشان داده است كه انجام انواع مختلف نرمش‌ها ، علاوه بر فواید جسمی فراوان ، بر مقابله با مشكلات عصبی و روانی نیز آثار مفیدی دارد. از میان این تحقیقات می‌توان از كار یك ساله محققان دانشگاه استانفورد نام برد كه كار تحقیق خود را روی ۵۷ زن و مرد ۵۰ تا ۶۵ ساله ، با چهار نوع نرمش مختلف انجام داده‌اند.

گروه اول هفته‌ای سه روز و روزی ۶۰ دقیقه نرمش‌هایی را در یك مركز ورزشی انجام می‌دادند كه ۴۰ دقیقه آن شامل تمریناتی از قبیل دو و پیاده روی سریع بود كه میزان تنفس ، ضربان قلب و در نتیجه مصرف اكسیژن را افزایش می‌داد.

دسته دوم وضعیتی كاملاَ مشابه با دسته اول داشتند با این تفاوت كه این كار را در منزل خویش انجام دادند.

سومین گروه ، هفته‌ای پنج بار به مدت ۳۰ دقیقه به تمریناتی پرداختند كه در مجموع میزان انرژی مصرف شده آن‌ها با دو دسته اول یكسان بود.

به گروه چهارم توصیه شد كه در نرمش‌های معمول خود هیچ تغییری ایجاد نكنند ، فعالیت‌های سه گروه آخر كه در مراكز مخصوص انجام نمی‌شد و توسط مشاوران ویژه پی‌گیری می‌شد. نتیجه تحقیق نشان داد كه با وجود تفاوت نرمش ، میزان فشارهای عصبی ، هیجان و افسردگی در تمام گروه‌ها تقریباً ۳۰ درصد كاهش یافته است.

مطلب دیگر اینكه با تحقیق در افراد سیگاری نشان داده شد كه این تمرین‌ها یكی از بهترین راه‌های ترك سیگار است. انجام نرمش‌ها در منزل و تداوم آن بهترین نتیجه را در بردارد (۱۱)….

خرید فایل