پیشینه پزوهش و مبانی نظری افسردگی (فصل دو)

پیشینه پزوهش و مبانی نظری افسردگی (فصل دو)

در ۲۴صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت doc

توضیحات: فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)

همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه

توضیحات نظری کامل در مورد متغیر

پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه

رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب

منبع : انگلیسی وفارسی دارد (به شیوه APA)

نوع فایل: WORD و قابل ویرایش با فرمت doc

قسمتی از متن مبانی نظری و پیشینه

مبانی نظری افسردگی

مقدمه

ارتباط میان تن و روان از زمان های دور یعنی از ۱۰۰۰۰ سال پیش از میلاد مورد توجه بوده است. یکی از عواملی که بر سلامت روانی تأثیر می گذارد، بستری شدن در بیمارستان می باشد که به علت تغییر در الگوی معمول زندگی واکنش های گوناگونی را به دنبال دارد. گاهی بستری شدن، می تواند سبب افزایش
واکنش های روانی فرد شود. افسردگی و اضطراب از شایع ترین اختلال های روانی هستند که افراد و جوامع را در سرتاسر جهان تحت تأثیر قرار می دهند. بررسی های گوناگون درباره میزان شیوع افسردگی و اضطراب برآورده های متفاوتی را از میزان شیوع این اختلال ها ارائه نموده است. برخی از بررسی ها میزان شیوع افسردگی را در طول عمر افراد حدود ۲۵-۱۰درصد گزارش کرده اند( کاپلان، سادوک،۱۹۹۴).

گروه دیگری میزان شیوع افسردگی را در مردان ۱۶-۶/۲درصد و در زنان ۲۴-۷/۶درصد گزارش نموده اند ( بروکینگ[۱]، ریتر[۲] و توماس[۳]، ۱۹۹۲). هم چنین میزان شیوع اضطراب و افسردگی در سطح جامعه به ترتیب۱۸-۱۴درصد و میزان شیوع اضطراب و افسردگی در مراجعین مراکز اورژانس ۹-۷ درصدگزارش شده است( سارتوریوس[۴]،۱۹۹۳).

میزان شیوع نقطه ای افسردگی در ایران،۷/۵۳-۸۷/۱۱درصد می باشد. زنان با شیوع ۵/۳۰درصد بیش از مردان با شیوع ۲/۱۹درصد دچار اختلال های اضطرابی می شوند( کاپلان، سادوک،۱۹۹۴).

در ایران نیز مطالعاتی در زمینه شیوع افسردگی در نوجوانان انجام شده است. نتایج به دست آمده از (شجاعی زاده و رضا فیانیانی، ۱۳۸۰) که با استفاده از مقیاس افسردگی زونگ بر روی ۲۴ دانش آموز مقطع پیش دانشگاهی شهر کازرون به عمل آمد، نشان داد که ۸/۲۸ درصد از این دانش آموزان دارای افسردگی خفیف، ۶/۹ در صد دارای افسردگی متوسط،۳/۳ درصد دارای افسردگی شدید و ۳/۱ درصد دارای افسردگی عمیق بودند. اگر چه تخمین حاصل از این داده ها دامنة وسیعی را در بر می گیرد، اما به هر حال افسردگی در کودکان و نوجوانان یک معضل بهداشت روانی مهم است که در حال گسترش و شیوع است. این در حالی است که تلاش های صورت گرفته با درمان این مشکل متناسب نبوده است.(علاقه بندراد و فرهی،۱۳۸۰).

عوامل بی شماری با شروع، مدت و عود افسردگی زودرس، در ارتباط هستند. از جملة این عوامل، می توان از شاخص های جمعیت شناختی مانند سن، جنس و وضعیت اقتصادی- اجتماعی نام برد(دانش منفرد،۱۳۸۰). به نظر می رسد تفاوت های مربوط به جنس در میزان شیوع افسردگی مؤثر باشند.

دختران در نوجوانی از استعداد بیشتر برای ابتلا به اختلالات خلقی و افسرده گون برخوردارند. بررسی های اخیر نشان می دهد که احتمال ابتلا زنان به افسردگی دو برابر مردان است. هم چنین میزان وقوع افسردگی در دختران در مقایسه با پسران تقریباً دو به یک است. ممکن است این تفاوت ناشی از عوامل چندگانة زیستی، روانی، اجتماعی و شناختی باشد.

شرایط سخت اقتصادی نیز تأثیر خود را از طریق خلق و رفتار تحریک پذیر و افسرده در والدین، و در نتیجه ایجاد استرس در فرزندان اعمال می کند. در چنین شرایطی تعاملات منفی والد- فرزند به با احساس افسردگی، انزوا و تنهایی بیشتر فرزندان همراه می شود (لیمپرس،کلارک[۵]،۱۹۹۷). شرایط محیطی آزارنده و مزمن در زندگی مانند فقر می تواند بر احساس افراد در خصوص خود، دنیا و آینده شان تأثیر بگذارد(جوربر،فلاین[۶]،۲۰۰۱).

صرع یکی از شایع ترین بیماری های نورولوژیک مزمن و یکی از مشکلات مهم سلامت، در کشورهای در حال توسعه می باشد، که شیوع آن به ۷/۵ درصد می رسد و میزان بروز آن در اولین دهه زندگی در بیشترین حد خود می باشد(بیشوپ و بج[۷]،۲۰۰۶). تحقیق های به عمل آمده نشان داده است که افراد مبتلا به صرع برای ابتلا به مشکل های رفتاری و عاطفی مانند افسردگی، اضطراب، وسواس و اضطراب اجتماعی و هم چنین اختلالات توجهی و یادگیری در معرض خطر بالایی قرار دارند.

طبیعت غیر قابل پیش بینی و سیر مزمن صرع می تواند عملکرد جسمی- اجتماعی و روانی بیمار را تحت تأثیر قرار دهد.ازس طرف دیگر نگرش و عقاید افراد مبتلا به صرع در مورد بیماری شان بر قدرت سازگاری و کیفیت زندگی آن ها مؤثر است. نگرش های اجتماعی، انگ ها و تبعیض های ایجاد شده در مورد بیماران مصروع که اغلب ریشه در اطلاعات نا کافی و نادرست از بیماری صرع دارد می تواند از خود بیماری مخرب تر باشد(شفیق و تنویر،۱۳۸۷).

بیماران مصروع عنوان می کنند، انگ و پاسخ های پیش قضاوت شده از سوی دیگران در مورد بیماری شان یکی از چالش های آن ها است. به خوبی مشخص گردیده که آگاهی داشتن از بیماری، عملی حیاتی در قابلیت مدارای موفقیت آمیز با بیماری صرع می باشد.

نتایج برخی از پژوهش ها نشان می دهد که شیوع علائم افسردگی و اضطراب درافراد مصروع بالا می باشد. با این حال نشان داده شده است که هر چه میزان آگاهی بیماران از ماهیت بیماری بیشتر باشد آن ها از سلامت بهتری برخوردارند.

۲-۲-تعریف افسردگی

افسردگی بیماری جسمی وروانی شایع عصر ماست. و در تمامی جهان روندی فزاینده دارد. این در حالی است که حدود نیمی از مبتلایان به افسردگی یا از بیماری خود بی خبرند یا بیماری آن ها چیزی دیگر، تشخیص داده شده است. افسردگی‌ عبارت‌ است‌، از احساس‌ غم‌، دلسردی‌، یا ناامیدی‌ به‌ مدت‌ حداقل‌ ۲ هفته‌ در اغلب‌ روزها و‌ ساعات‌ روز. افسردگی یک بیماری اختصاصی نیست بلکه در تمام سنین و همه نژادها، هم در زنان و هم مردان ظاهر می شود .افسردگی بیماری منفردی نیست بلکه انواع گوناگون دارد به طوری که در بعضی افراد به صورت هایی ظاهر می شود که معمولاً آن را افسردگی نمی دانیم.


۱٫Brooking

۲٫Ritter

۳Thomas

۴٫Sartorious

۱٫Lempers&Clark.Lempers

۲٫Gorber&Flyn

۳٫Bishop,M & Boag,E.M…

منابع فارسی

احمدی،جمشید(۱۳۷۲). بررسی میزان افسردگی در دانشجویان دانشگاه شیراز مجله دانشجو و پژوهش.شماره دوم، ص۲-۴

برنز، دیوید(۱۹۸۹). شناخت درمانی افسردگی. ترجمه، مهدی قراچه داغی(۱۳۶۸).تهران:خانم۱۱ک۰

پاول و لیندزی(۱۹۹۹). تشخیص و درمان اختلالات روانی بزرگسالان در روان شناسی بالینی. ترجمه محمدرضا نیکو و هامایک آوادیس یانس(۱۳۷۹). تهران: سخن

پورشهباز،عباس(۱۳۷۲).مقایسه روان سازه های مربوط به عود بیماران افسرده، باسابقه عود، بدون عود در افراد بهنجار.فصلنامه،افسردگی اساسی،دوره۱۲،شماره۲٫

حنا سابزاده اصفهانی، مریم(۱۳۷۸) بررسی کارایی درمان شناختی رفتاری روی نگرهای ناسالم و علایم افسردگی در نوجوانان مبتلا به اختلالات افسردگی( مطالعه تک موردی). پایان نامه کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، تهران: انستیتو روانپزشکی تهران، دانشگاه علوم پزشکی ایران.

خاکی،ناصر(۱۳۷۹).کارشناسی ارشد،دانشگاه تربیت معلم،دانشکده علوم تربیتی.

دانش منفرد، فاطمه(۱۳۸۰). بررسی ارتباط نگرش های ناکار آمد و بروز نشانه های افسردگی در نوجوانان شهر تهران. پایان نامه کارشناسی ارشد روان شناسی بالینی تهران: انستیتو روان پزشکی، تهران: دانشگاه علوم پزشکی ایران…

خرید فایل