پیشینه پژوهش و مبانی نظری بهره وری سازمانی (فصل دو)

پیشینه پژوهش و مبانی نظری بهره وری سازمانی (فصل دو)

در ۱۸صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت doc

توضیحات: فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)

همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه

توضیحات نظری کامل در مورد متغیر

پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه

رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب

منبع : انگلیسی وفارسی دارد (به شیوه APA)

نوع فایل: WORD و قابل ویرایش با فرمت doc

قسمتی از متن مبانی نظری و پیشینه

بهره­وری سازمانی

تعاریف

كلمه بهره­وری برگردان انگلیسی واژه «Productivity» به معنای قدرت و قابلیت تولید است. در دایره المعارف بریتانیا بهره­ری در اقتصاد به صورت نسبتی از آنچه تولید می شود به آنچه كه برای تولید مورد نیاز است تعریف می شود. در دیكشنری آكسفورد، بهره­وری به معنای كارآیی است، كه در صنعت به وسیله مقایسه میزان تولید به زمان صرف شده یا منابع مصرف شده برای تولید آن اندازه­گیری می­شود (به نقل از طاهری، ۱۳۸۴).

در مطالعات انجام گرفته پیرامون بهره­وری توسط سازمان­ها و صاحب­نظران، تعاریف متعددی از بهره­وری ارائه شده است که این تعاریف با وجود داشتن ریشه مشترك هر یك وجهی از بهره­وری را مورد تأكید بیشتر قرار دادند. در ذیل به تعدادی از این تعاریف اشاره می­شود:

از دیدگاه سازمان همكاری اقتصادی اروپا (OEEC): بهره­وری حاصل كسری است كه از تقسیم مقدار یا ارزش محصول بر مقدار یا ارزش یكی از عوامل تولید بدست می‌آید. بدین لحاظ می توان از بهره­وری سرمایه، مواد اولیه و نیروی كار صحبت كرد.

سازمان بین­المللی كار (ILO): بهره­وری را نسبت ستاده به یكی از عوامل تولید (زمین، سرمایه، نیروی كار و مدیریت) تعریف می­كند.

از نظر آژانس بهره‌وری اروپا (EPA): بهره­وری عبارت است از درجه و شدت استفاده موثر از هر یك از عوامل تولید. در تعریف این سازمان همچنین به این نكته اشاره شده است كه بهره­وری یك نوع طرز تفكر و دیدگاه است كه بر اساس آن هر فرد می­تواند كارها و وظایفش را هر روز بهتر از روز قبل انجام دهد. از این دیدگاه بهره­وری به عنوان یك فرهنگ تلقی می­شود (به نقل از طاهری، ۱۳۸۴).

در اطلاعیه تشكیل مركز بهره­وری ژاپن JPC اهداف ناشی از بهبود بهره­وری چنین بیان شده است: «حداكثر استفاده از منابع فیزیكی، نیروی انسانی و سایر عوامل به روش­های علمی به طوری كه بهبود بهره‌وری به كاهش هزینه­های تولید، گسترش بازارها، افزایش اشتغال و بالا رفتن سطح زندگی همه آحاد ملت، منجر شود». از دید این مركز ، بهره­وری یك اولویت و انتخاب ملی است كه منجر به افزایش رفاه اجتماعی و كاهش فقر می­گردد (به نقل از طاهری، ۱۳۸۴).

مركز بهره­وری ژاپن از زمان تأسیس، نهضت ملی افزایش بهره­وری در این كشور را تحت سه اصل راهبردی به جلو هدایت نموده است كه این سه اصل عبارتند از:

• افزایش اشتغال

• همكاری بین نیروی كار و مدیریت

• توزیع عادلانه و برابر ثمره­های بهبود بهره­وری میان مدیریت، نیروی كار و مصرف­كنندگان

سازمان بهره­وری سنگاپور: بهره­وری را توسعه عادت بهسازی در رفتار و نگرش افراد می­داند. از دیدگاه این سازمان، بهره­وری در درجه اول یك دیدگاه فكری می­باشد كه سعی در بهبود وضعیت موجود دارد. به عبارت دیگر بهره­وری قبل از آن كه یك شاخص اقتصادی باشد، یك فرهنگ است.

از نقطه نظر سازمان ملی بهره­وری ایران: بهره­وری یك فرهنگ و یك نگرش عقلانی به كار و زندگی است كه هدف آن هوشمندانه كردن فعالیت­ها برای دستیابی به زندگی بهتر و متعالی است.

در «واژه نامه بهره­وری» كه از انتشارات داخلی سازمان ملی بهره­وری ایران است بهره­وری را بدینگونه تبیین نموده­ا­ند: «بهره­وری به حداكثر رساندن استفاده از منابع، نیروی انسانی، تسهیلات و غیره به طریقه عملی،‌ كاهش هزینه­های تولید، گسترش بازارها، افزایش اشتغال و كوشش برای افزایش دستمزدهای واقعی و بهبود استانداردهای زندگی است، آن­گونه كه به نفع كارگران، مدیریت و جامعه باشد» (به نقل از طاهری، ۱۳۸۴).

از نظر استنیر بهره­وری: معیار عملكرد و یا قدرت و توان هر سازمان در تولید كالا و خدمات است.

استیگل بهره­وری را: نسبت میان بازده به هزینه عملیات تولیدی می­داند.

از دیدگاه ماندل بهره­وری: به مفهوم نسبت بین بازده تولید به واحد منبع مصرف شده است كه با سال پایه مقایسه می­شود.

سومانت نیز بهره­وری را: نسبت بازده ملموس به نهاده‌های ملموس تعریف می­كند.

استیفن رابینز یك سازمان را هنگامی مولد می­داند كه: از طریق تبدیل داده­ها به ستاده­ها، در پایین­ترین سطح هزینه به اهدافش نائل آید. بنابراین وی مفهوم بهره­وری را ناظر بر اثر بخشی و كارآیی می­داند (به نقل از طاهری، ۱۳۸۴).

تاریخچه بهره وری

بهره وری برای اولین بار در سال ۱۷۶۶ میلادی توسط کوتیرنی[۱] مطرح شد و در سال ۱۸۸۳ لیتر[۲] بهره­وری را قدرت و توانایی تولید کردن بیان کرد و در سال ۱۹۰۰ ارلی بهره وری را ارتباط این بازده و وسایل به کار رفته برای تولید این بازده عنوان کرد (طاهری، ۱۳۸۴).


[۱]. Ckotirni

[۲]. Littre…

منابع فارسی

آقایی فیشانی، تیمور، (۱۳۸۶)، خلاقیت و نوآوری در انسان­ها و سازمان­ها، تهران: انتشارات ترمه.

اصلانی، فرشید، (۱۳۹۰)، ارتباط کارآفرینی و ویژگی های شخصیتی و جمعیت شناختی، مدیریت منابع انسانی، کارشناسی ارشد روانشناسی.

امیری، علیرضا و حمیدی، مهرزاد و خبیری، محمد و صفری، سمانه (۱۳۸۶)، ارتباط بین ساختارسازمانی وخلاقیت مدیران ستادی سازمان تربیت بدنی، حرکت، شماره ۳۳، ص ص ۱۱۷-۱۰۵٫

احمدی، پرویز، (۱۳۸۱)، طراحی مدل بهبود بهره وری نیروی انسانی با نگرش بر مدیریت بهره وری، رساله دكتری.

پورکاظمی، محمدحسین و شاکری نوایی، محمد (۱۳۸۳)، بررسی فرهنگ سازمانی دانشکده­های مدیریت دانشگاه­های تهران و نقش آن دربهره­وری دانشکده­ها.

پورداریانی، محمد، (۱۳۷۹)، کارآفرینی: تعاریف، نظریات، الگوها، تهران: نشر پردیس.

ساعتچی، محمود، (۱۳۹۰)، روان­شناسی بهره­وری راهبردی، ویرایش تهران، ج ۷٫

سبزی علی آبادی، سارا و انصاری رنانی، قاسم، (۱۳۸۸)، اولویت بندی عوامل سازمانی موثر درارتقای بهره­وری نیروی انسانی درصنایع کوچک، کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی دانشگاه علامه طباطبایی .

جاهد، حسینعلی، (۱۳۸۵)، تعیین عوامل سازمانی مرتبط با بهره وری مدیران میانی شرکت ایران خودرو، پایان نامه کارشناسی ارشد ،دانشگاه تهران.

جولازاده، محمد علی، (۱۳۸۸)، رابطه فرهنگ سازمانی با خلاقیت مدیران ادارات تربیت بدنی و رؤسای هیأت­های تربیت بدنی استان مازندران، پایان­نامه کارشناسی ارشد.

حاج کریمی ساری، عباسعلی، (۱۳۸۳)، خلاقیت و نوآوری و تأثیر آن بر بهره وری سازمانی، ماهنامه دانش مدیریت: شماره ۲۵٫

حسینی، افضل السادات، (۱۳۷۸)، ماهیت خلاقیت و شیوه­های پرورش آن، انتشارات آستان قدس رضوی، چاپ چهارم.

حقیقت جو، زهرا و ناظم، فتاح، (۱۳۸۷)، خلاقیت مدیران، سلامت سازمانی و بهره­وری کارکنان دانشگاه­های علوم پزشکی کشور، مدیریت اطلاعات سلامت، شماره ۴، ص ص ۱۵۱-۱۴۳…

خرید فایل